Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Undskyldningen kommer efter guiderne på museet hver dag i mere end 10 år har fortalt tilskuerne, at skibets svenskproducerede kanoner er noget ubrugeligt bras.
Ifølge direktør Benno Blæsild har guiderne sagt, at de 3.5 tons tunge kanoner 'ikke kan ramme en ladeport på ti meters afstand', og det har vist sig at være forkert.
'Dette er selvfølgelig en fornærmelse mod vort kære svenske broderfolk', skriver den flove direktør i sit brev, der er lagt ud på det østjyske museums hjemmeside - i sin fulde længde.
Undskyldningen kommer efter, museet har afprøvet deres kanoner på det danske forsvars øvelsesterræn ved Oksbøl. Her affyrede de en af skibets originale kanoner fra 1830, og den ramte porten med alle fire skud, selvom den ikke har været affyret siden slaget ved Helgoland i 1864.
- Det er derfor min tunge pligt ydmygt og uforbeholdent at bede Deres Majestæt at undskylde, skriver direktør Benno Blæsild til den svenske konge, som han samtidig inviterer til Ebeltoft, hvor Fregatten Jylland ligger.
- Som en beskeden bod, vil jeg invitere Deres Majetæt til selv at besøge Fregatten Jylland. Vi vil da give dem en demonstration, samt fremvise skibssiden med de fire skudhuller, som vi har ladet opstille i vores udstillingshal, som et monument over vores fordums uvidenhed, og de svenske kanoners høje kvalitet.
Fregatten Jylland, der er bygget i 1860, er i dag verdens længste, bevarede krigsskib bygget af træ