Fransk stumfilm favorit til flest Oscars

Stjerner i kø i dyre designerrober og tårevædede takketaler. Det årlige Oscar-show er et stort Hollywood-drama, men prisuddelingen har fået alt for stor betydning, mener dansk filmekspert.

Den franske stumfilm »The Artist« har taget filmanmeldere med storm verden over, hvilket har udløst topscore i anmelder-stjerner. Her viser vi nogle scener fra filmen, som anmelderne dåner over. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: Scanbox Entertainment
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»...and the Oscar goes to...«

Når den velkendte sætning natten til mandag dansk tid igen lyder, er der en vis sandsynlighed for, at først Meryl Streep og lidt senere George Clooney vil rejse sig fra deres plads i salen og til højlydt applaus fra kollegerne vandre op på scenen i Kodak Theatre i Los Angeles og modtage deres Oscar-statuette for bedste hovedrolle. Streep for godt skuespillerhåndværk i rollen som Margaret Thatcher i »Jernladyen« og George Clooney som kriseramt advokat i »The Descendants«, hvor handlingen foregår på Hawaii.

Men én, som stensikkert ikke vil følge natteshowet, der vises direkte på kanalen TV2 Film, er DR’s filmanmelder Per Juul Carlsen, og det er ikke fordi det i år er konkurrenten, der har fået senderettighederne.

»Jeg er nok en af Danmarks største Oscar-benægtere. Det er da i orden, at der findes priser, hvor filmfolk kan hædre hinanden for et godt udført stykke arbejde, men disse prisuddelinger tildeles efterhånden alt, alt for stor betydning. Det er som om, at det er blevet det eneste, der afgør om en film er god er dårlig. Der er gået for meget hysteri i det. Senest var under Berlin-festivalen, hvor jeg selv var dernede. Her blev jeg konstant ringet op og spurgt om de danske film havde en chance for at vinde. Som om det er det eneste, der betyder noget, siger den lettere irriterede anmelder.

Per Juul Carlsen kan dog godt se charmen ved det stort opsatte show i Kodak Theatre, selv om det ikke er noget, der vil spolere hans nattesøvn.

- Det er først og fremmest et show, som filmindustrien bruger til at sælge sig selv på. Og når man overrækker prisen skal man ikke glemme, at det er 6.000 mennesker, der uddeler priser til nogen, som de højst sandsynlig selv har arbejdet sammen med. Så skal vi snakke retfærdighed, er der jo altså ikke noget af den slags, siger Per Juul Carlsen.

Selv om han er »Oscar-benægter« og er »fløjtende ligeglad« med, hvem der vinder« har Per Juul Carlsen dog styr på årets nominerede, og han har også sin egen favorit som årets bedste film, nemlig den franske sort/hvide stumfilm »The Artist«. Filmen er nomineret til ikke mindre end ti Oscars, bl.a. for bedste mandlige hovedrolle, bedste kvindelige birolle og bedste instruktør.

Ifølge Berlingskes filmredaktør, Kristian Lindberg, er det meget usædvanligt, at den franske »The Artist« er nomineret i den fornemmeste kategori »Best Picture« og ikke i kategorien bedste ikke-engelsksprogede film. Det var den kategori, som Susanne Biers film »Hævnen« vandt sidste år. Kun syv eller otte gange før i Oscar-uddelingens 84 år er en ikke-engelsk film blevet nomineret som årets bedste.

- Og jeg vil endda vurdere, at filmen har store chancer for at vinde, især fordi det er en film, der på en herlig kritisk måde handler om Hollywoods egen historie. En anden god grund til at spå den gode chancer er, at en tredjedel af medlemmerne i akademiet er skuespillere, og »The Artist« vil tiltale dem, fordi det er en film, der netop handler om skuespillere, siger Kristian Lindberg.

Bookmakerne har også »The Artist« som favorit efterfulgt af »The Descendants«. I alt ni film er i år nomineret.

- Nomineringen af »The Artist« er også et eksempel på, at Oscar-akademiet er begyndt at belønne mere kunstnerisk satsede film på bekostning af de mere klassiske Hollywood-film, siger Kristian Lindberg.

Han vil i modsætning til sin kollega på DR følge showet på TV hele natten.

- Selvfølgelig. Ikke mindst fordi Oscar-uddelinger giver en pejling om, hvor filmselskaberne fremover vil investere deres penge.