Fra punkmagasin til fremtidens CNN

En fandenivoldsk frontfigur, store armbevægelser og talent for de digitale muligheder har forvandlet Vice fra gratis ungdomsmagasin til storspiller på det globale mediemarked. Nu har Vice ambitioner om at blive fremtidens svar på CNN – og også på dansk grund er planerne store. Internationalt bliver det dog diskuteret, om Vices succes er lige så stor, som mediehuset selv hævder.

Gratismagasinet Voice of Montreal så dagens lys i Montreal i 1994 og havde primært musik, stoffer, skater- og ungdomskultur på programmet. Magasinet skiftede i 1996 navn til Vice, og i 1999 flyttede det stadig mere populære magasin til New York. Siden har Vice slået landingsstellet ud i mange flere lande - herunder Danmark (2005). I 2006 begynder Vice at arbejde målrettet med videoindslag, som i første omgang udkommer på YouTube. I 2007 lancerer Vice webkanalen VBS.tv, der hurtigt får succes med blandt andet rejseprogrammet »The Vice guide to travel« og skatershowet »Epicly Later’d«. Vice begynder også at lave seriøse nyhedsproduktioner, hvoraf en af de største succeser er dokumentaren »The Islamic State« fra 2014. Vice Media Inc. tæller også et forlag, et pladeselskab, et filmproduktionsselskab, modemagasinet i:D og et kreativt bureau. Fold sammen
Læs mere