Forlagene flokkes om folkelige erindringer

Biografier og erindringsbøger topper boghandlernes salgslister, og blandt forlagene er kampen om at finde den næste store bestseller intens.

Bøger om celebrity-kultur og almindelige danskeres usædvanlige liv langes i stigende grad over disken, og den udvikling vil fortsætte, mener eksperter. Fold sammen
Læs mere

Da skuespillerinden Helle Virkner i 1994 udgav sin selvbiografi »Hils fra mig og Kongen«, gav den ikke bare et unikt indblik i den tidligere statsministerfrues begivenhedsrige liv.

Den markerede samtidig et sporskifte, som skulle komme til at præge genren. Biografier havde indtil da i langt de fleste tilfælde handlet om døde personer, hvis liv en forfatter fulgte fra vugge til grav. Men med Helle Virkners erindringer havde man en nulevende folkekær kunstner, som med egne ord kunne forklare om sit liv med statsminister Jens Otto Krag og sit virke som landskendt skuespiller.

Selvbiografien blev omgående en succes, og siden udgivelsen for 15 år siden har »Hils fra mig og Kongen« solgt flere end 100.000 eksemplarer.

»Det betød alverden, at der nu var en person som Helle Virkner, som kunne promovere sin biografi, og de skyhøje salgstal gjorde, at mange forlag for alvor fik øjnene op for mulighederne i erindringsbøger med nulevende personer,« mener redaktionschef ved Lindhardt og Ringhoff Jeppe Markers.

Det var forlaget Aschehoug (nu Lindhart og Ringhof), som stod bag udgivelsen af Helle Virkners selvbiografi, men det varede ikke længe, før andre forlag fik øjnene op for den indbringende forretning.

Yngre hovedpersoner
Knap 15 år efter at Helle Virkners selvbiografi udkom, har det danske bogmarked ændret sig på flere områder. Det er ganske vist stadig hovedsagelig de veluddannede, der er blandt de 800.000 danskere, som køber bøger, men flere forlag peger på, at også den nedre del af middelklassen er begyndt at købe litteratur.

Dette skyldes ikke mindst, at bøgerne har fundet vej til supermarkedets hylder. Til gengæld er bøgernes levetid blevet kraftig forkortet. Hvor en bog for ti år siden kunne overleve i nogle år, kan den som regel nu kun sælges i udgivelsesåret.

Udbuddet af biografier og erindringsbøger er samtidig steget kraftigt siden midten af 1990erne. Og det er ikke længere kun store kendte danskere, som interesserer forlagene. Også ganske almindelige mennesker med en usædvanlig historie bliver i dag udgivet som eksempelvis TV-værten Puk Elgårds samtale- og erindringsbog med den 100 årige Ellen Bentzen, der i øjeblikket topper bestsellerlisterne.

»En tendens i nogle af de biografier og erindringsbøger, der udkommer i dag, er, at hovedpersonerne besider en vis mediemæssig kendthed. Ellen Bentzen var jo eksempelvis i forvejen kendt fra et TV-program. En anden tendens er, at folk simpelthen er yngre, når de skriver deres erindringer,« siger Birthe Melgård, der er seniorredaktør på forlaget Gyldendals skønlitterære afdeling.

Hun mener, at de yngre hovedpersoner skyldes, at konkurrencen blandt forlagene er blevet større. En konkurrence, der betyder, at forlagene i langt højere grad end tidligere opsøger personer for at for dem til at skrive deres erindringer.

»I modsætning til før i tiden er forlagene i dag blevet mere aktivt opsøgende. Mange erindringer skrives derfor på opfordring. Desuden spiller TV også en afgørende rolle. Der kom eksempelvis lynhurtigt en erindringsbog om Martin fra »X Factor«, efter han havde vundet talentprogrammet. Der er simpelthen en større kommerciel interesse for den slags personer, fordi de får en eksponering gennem andre medier, som forlagene forsøger at gribe,« siger Birthe Melgård, der mener, at både biografier og erindringsbøger, som vi kender dem i dag, har en fremtid for sig:

»Jeg er overbevist om, at den klassiske biografi vil bestå, og vi har stadig en meget lang liste over både biografier og erindringsbøger, som vi gerne vil udgive. Men hvem det er med, holder vi for os selv«.

Biografierne og erindringsbøgernes store succes gennem årene skyldes ikke blot vores trang til at læse om kendte mennesker. Bøgerne er også spejlinger af vores eget liv, mener Søren Frank, der er forskningsadjunkt på Institut for Litteratur, Kultur og Medier ved Syddansk Universitet.

»Vi læser ofte biografier om moralske forbilleder, der har været igennem personlige lidelser. Sådanne personer kan vi bruge til at spejle os i. Vores stadig mere travle tilværelse gør desuden, at vi har brug for moralske forbilleder, der kan sige noget meningsfyldt om deres liv, som vi så forhåbentlig kan overføre til vores eget,« siger Søren Frank.

Skarpere vinklet
Hos Lindhart og Ringhof fortæller redaktionschef Jeppe Markers, at man senere på året udgiver en biografi om den tidligere danske Hollywood-stjerne Gitte Nielsen, og så er forlaget også på vej med en bog om Jacob Haugaards og Finn Nørbygaards liv. I det hele taget kan vi godt forvente at se flere biografier og erindringer om kendte danskere, mener Jeppe Markers.

»Fremover vil celebrity-kulturen sætte endnu mere præg på genren, end den gør i dag. Jeg tror også, at vi vil se såkaldte reality-bøger vinde frem. Altså bøger, hvor man følger kendte mennesker, som bliver udsat for forskellige prøvelser, nøjagtig som vi kender det fra TV-programmer i dag,« siger Jeppe Markers, der samtidig spår, at genren vil blive ved med at udvikle sig – for eksempel ved at biografierne bliver vinklet skarpere.

»En bog om tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen behøver jo ikke nødvendigvis være en mursten på 400 sider. Når bøgerne for alvor bliver digitale, tror jeg snarere, vi vil se en bog på eksempelvis 100 sider, hvor Anders Fogh Rasmussen fortæller om ledelsesstrategi,« siger Jeppe Markers.

Han mener også, at forlagenes jagt på den folkelige biografi i høj grad skyldes de høje salgstal, som den slags fører med sig:

»Se bare på B.S. Christiansens selvbiografi, »Et liv på kanten«. Den udkom i 2004, men er stadig landets bedst sælgende biografi med over 300.000 solgte eksemplarer. Efter den udkom, gik jagten ind på den næste store folkelige biografi. Den jagt er fortsat lige siden og har på bedrøvelig vis ofte ført til helt ligegyldige bøger, hvor hovedpersonen nok er folkelig, men ikke har noget på hjertes,« siger Jeppe Markers.

Autoritet i øjenhøjde
På forlaget People’sPress har man blandt andet udgivet biografier om bokseren Johnny Bredahl og håndboldspilleren Lars Christiansen. To udgivelser, hvor hovedpersonerne forstår at være i øjenhøjde med deres læsere, siger Jakob Kvist, der er forlagets kreative direktør. Han mener, det er meget svært at lave en opskrift på en god biografi eller erindringsbog.

»Hvorfor sælger en bog om Stig Tøfting eksempelvis mere end en bog om Peter Schmeichel? Det ville man nok ikke have kunnet forudse fra starten,« siger Jakob Kvist, der også mener, at det netop var B.S Christiansens evne til at være folkelig og en autoritet på samme tid, der appellerede til så mange.

»B.S. Christiansen repræsenterer en autoritet i øjenhøjde, som vi gerne vil lære noget af. Han er naboens søn fra gården ved siden af, som har levet et usædvanligt liv. Den slags vil vi gerne læse om, mens vi synes, det er langt mindre spændende at høre om en dansk filosofs liv fra vugge til grav. Vi kigger mere efter samtidens erfaringer end efter de historiske erfaringer. Vi spejler os i hinanden og er mere optaget af livet her og nu.«