Forlag vil have erhvervslivet til at læse

Forlaget Gladiator vil sende forfattere ud i virksomheder for at holde workshops. Det handler om dannelse og om at møde andre læsere – og om at skaffe penge til ny litteratur, siger forlaget, der netop er blevet prisbelønnet.

Josefine Klougart er en af de Gladiator-forfattere, der skal være med til at lede workshops for erhvervslivet. Foto: Nicolai Linares Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mange virksomheder bruger store mængder krudt på at holde arbejdsstaben i god fysisk form. Men fitnesslokaler, massageordninger og medarbejderløbeklubber er ikke nok. Virksomhederne burde tænke mere på den åndelige motion. Det mener i hvert fald forlaget Gladiator, der vil sende forfattere ud i erhvervslivet og etablere læseklubber.

»Vi vil gerne ud og tale med ledere og medarbejderne og læse med dem, så de kan se, hvad god litteratur kan, og hvad det at læse sammen kan,« siger forlagsdirektør Jakob Sandvad.

»Al mulig forskning viser, at det at læse aktiverer hele intellektet, aktiverer din erindring, din analytiske evne, din indlevelsesevne. Hele paletten af bevidsthedsregistre bliver aktiveret. Og når man så ovenikøbet sidder og læser sammen med sine kolleger eller med nogle fra andre afdelinger eller fra andre firmaer og skal tale om noget, der er komplekst, så giver det nogle vigtige samtaler. Det handler også om dannelse, ligesom det gør på vores andre skoler.«

Panteon kalder forlaget erhvervslæsegrupperne, hvor ideen er, at medlemmerne får udleveret en tekst, som de læser og snakker om på stedet; prima vista, som man kalder den praksis.

Forlagets egne forfattere

Det kan måske virke overraskende, at et forlag står bag en læseklub, men Gladiator er heller ikke noget helt almindeligt forlag.

Det lille entreprenante foretagende på Islands Brygge i København, der blev stiftet i 2013, har på kort tid etableret en forfatterskole, en tegneserieskole og senest en sangskriverskole, ligesom et litteraturtidskrift på glittet papir og en abonnementsordning på bøger er søsat.

Det er da også nogle af forlagets egne forfattere, der skal lede de forskellige workshops: Josefine Klougart, Jonas Rolsted, Amalie Smith og Kristina Nya Glaffey.

»Erhvervslæsegrupperne ligger i naturlig forlængelse af vores øvrige aktiviteter. Det, vi vil tilbyde, er sådan set det samme som i vores forfatterskole. Men hvorfor skulle vi ikke også kunne gøre det dér?« spørger Jakob Sandvad.

For selv om Gladiator især har markeret sig med ny prosa og poesi af den mere eksperimenterende slags plus glemte klassikere, er dette ingen hindring for at nå bredt ud, mener Gladiators direktør.

»Masser af folk i erhvervslivet er kulturinteresserede. Det er en fordom, at bare fordi man har en virksomhed, så er man blottet for interesse for kultur. Sådan er det ikke. For os er det også fantastisk at møde nye læsere, så det ikke kun er dem, der studerer på KUA, vi rammer.«

Jakob Sandvad lægger heller ikke skjul på, at det handler om penge. Gladiator har i forvejen investeringsfonden Skagen Fondene i ryggen, men den aftale skal fornyes næste år, og det er en del af årsagen til, at forlaget søger nye partnerskaber.

»Vi har fra de frelste fået at vide, at vi går kapitalismens ærinde og den slags, men vi kan ikke producere bøgerne, hvis vi ikke har nogle penge. Vi kan ikke betale vores forfattere og vores medarbejdere, hvis vi ikke har penge. Jeg synes, at det er irriterende, at vi skal forsvare, at vi vil tjene penge. Selvfølgelig vil vi det, og de penge bruger vi på at skabe ny litteratur med. Hvis det samarbejde, vi har med erhvervslivet, fører til nye sponsorater, er det kun godt.«

»Interesse i erhvervslivet«

Christian Have, direktør for Have Kommunikation, har skrevet en række bøger om samarbejder på tværs af kultur- og erhvervslivet.

Som jurymedlem i Artbeat Prisen har han desuden netop været med til at give Gladiator Talentprisen 2016 som en anerkendelse af forlagets mange innovative tiltag.

Som Christian Have ser det, er tiden rigtig til et initiativ som Gladiators erhvervslæseklub.

»Der er en stor interesse fra erhvervslivet i øjeblikket for, hvordan man meningsfuldt og relevant kan indgå i forskellige partnerskaber med kulturlivet. Jeg tror, at det her er et bud på, hvordan man kan gøre det på andre måder end de sædvanlige, som ofte har været noget med, at en virksomhed køber nogle billetter til en eller anden forestilling og kan komme backstage. Her er der en aktivitet, som er meget relevant, og som måske kan imødekomme en virksomhed, der gerne vil i gang med noget - og som søger et fælles referencepunkt i virksomheden.«