Forlag trækker tegneserie om ung bombemand efter protester

»En hyldest til bøgernes kraft til at forandre liv« kaldte Amnesty International i 2016 forfatteren Jack Gantos' fortælling om en ung selvmordsbomber, der opgiver sit forehavende i mødet med bøgernes verden. Nu har forlaget Abrams opgivet at udgive historien som tegneserie efter anklager om islamofobi.

Den britiske kunstner, Dave McKean, har illustreret tegneserien om den unge bombemand, der kommer på andre tanker, da han møder bøgernes verden på det bibliotek, han havde planlagt at sprænge i luften. Efter anklager om islamofobi har forlaget nu trukket udgivelsen tilbage, og McKean har undskyldt på Twitter. Fold sammen
Læs mere

»En selvmordsbomber sidder på biblioteket,« hed et tegneseriehæfte, en såkaldt graphic novel, som det amerikanske forlag Abrams ville udgive. Trods den dramatiske titel en opbyggelig historie om en brun dreng, der går ind på biblioteket med en bombevest under sin fine røde jakke - men kommer i tvivl om sit forehavende, da han ser, hvor optaget de andre biblioteksgæster er af de bøger, de læser.

Fortællingen, skrevet af den prisbelønnede amerikanske børnebogsforfatter, Jack Gantos, var oprindelig del af en antologi for unge, »Here I Stand«, udgivet i 2016 af Amnesty International, som mente, at Gantos' bog »hylder bøgernes kraft til at forandre liv«.

Det nye tegneseriehæfte, illustreret af den britiske tegner Dave McKean, skulle være udkommet i maj 2019. Men lørdag besluttede forlaget at trække udgivelsen tilbage, skriver The Guardian.

Årsagen var dels protester på sociale medier, dels et åbent brev fra The Asian Author Association, underskrevet af flere end 1.000 forfattere, illustratorer, læsere og lærere, der kaldte bogen »gennemsyret af islamofobi og dyb uvidenhed« og anklagede forlaget for »forsætligt at skabe frygt og sprede skadelige stereotyper i et mislykket forsøg på at vise fortællingens kraft.«

Forlaget forsøgte i første omgang at indgå i en debat med kritikerne, men valgte lørdag - med opbakning fra både forfatter og illustrator - at trække udgivelsen tilbage. På Twitter undskyldte Dave McKean og skrev: »Jeg har lyttet og lært en hård, men værdifuld lektie.«

En anden dagsorden

Sagen giver den danske forfatter Kåre Bluitgen mindelser om hans egen situation tilbage i 2005, da han forgæves forsøgte at finde en illustrator til sin bog om profeten Muhammed. Et projekt, der som bekendt - via Jyllands-Postens mellemkomst - var med til at starte Muhammed-krisen, der lagde Danmark for had i store dele af den muslimske verden.

»Mit projekt var et oplysningsprojekt, så de unge kunne lære om Muhammeds liv. Og så gik det helt galt, fordi nogle havde en anden dagsorden,« siger han.

»Jeg forstår ikke, hvorfor det ikke skulle være relevant og positivt at udgive et tegneseriehæfte, hvor en radikaliseret og isoleret ung omvendes til at sige fra over for terrorisme. Det er så trist, men jeg gætter på, at det i sidste ende handler om angsten for en fatwa,« siger han.

Kåre Bluitgen, forfatter

»Jeg forstår ikke, hvorfor det ikke skulle være relevant og positivt at udgive et tegneseriehæfte, hvor en radikaliseret og isoleret ung omvendes til at sige fra over for terrorisme.«


På Gyldendal finder direktør Morten Hesseldahl det »helt forkert«, at et forlag presses til at trække en udgivelse, som man én gang har vurderet væsentlig og kunstnerisk forsvarlig, tilbage.

Han ser imidlertid mere sagen som et eksempel på, at vi lever i en »krænkelsernes tidsalder«.

»Folk kan i dag føle sig krænket over alt muligt - at »Elefantmanden« sættes op med en ikke-handicappet skuespiller, udklædningsfest med sombreroer på Københavns Universitet eller teaterstykket »Black Madonna«, hvor Madame Nielsen spiller en hvid kvinde, der maler sig sort,« siger han.

»Pludselig bliver alle de her koder for, hvad, hvem må og ikke må, meget dominerende. Men at nogen føler sig krænket, skal ikke afholde os fra at sætte stykker op eller udgive bøger, hvis de er relevante og på et ordentligt kunstnerisk niveau.«

Lukke munden på de andre

Mille Rode, daglig leder af Dansk PEN, er enig i, at der er en tendens til overfølsomhed over for alt, der stikker i en retning, man ikke bryder sig om.

»Det er ikke sundt, at vi ikke kan diskutere visse ting længere, og at man ikke kan blive konfronteret med holdninger, man er uenig i, uden at ville lukke munden på de andre,« siger hun.

»Vi har et problem, hvis vi hele tiden lukker ned for diskussioner, der berører det, der er åbenlyst for enhver, nemlig at der er et problem med terrorisme i Europa. Og at den terrorisme - i hvert fald i moderne tid - typisk kommer fra grupper med muslimsk baggrund.«

Mille Rode, Dansk PEN

»Vi har et problem, hvis vi hele tiden lukker ned for diskussioner, der berører det, der er åbenlyst for enhver, nemlig at der er et problem med terrorisme i Europa«


For journalisten og debattøren Adam Holm er det ekstra sørgeligt, at forlaget har valgt at skrotte tegneserien, fordi projektet, som han ser det, kommer fra, hvad han kalder »godhedsindustrien«.

»Der er jo netop ikke tale om, at man er ude på at håne, spotte og latterliggøre.Tværtimod virker det, som om man har villet række ud mod de her unge mænd med muslimsk baggrund og fortælle dem, at der findes andre åndelige kilder end den bog, nogle af dem har fået proppet ned i halsen, og at biblioteket er et godt sted at få andre impulser,« siger han.

»Uanset hvor meget vi vil acceptere det multietniske samfund, må vi erkende, at vi er stillet over for en radikal udgave af islam, som ikke er ret stor, men til gengæld meget effektiv, og har gjort vores frie og åbne samfund lidt mere lukket. Det er vi nødt til at diskutere i en rimeligt fordomsfri tone.«