Forlag tager til genmæle efter stjerne-kritik: »Omtale i aviserne er uomgængelig«

Ib Michael møder ikke ubetinget enighed fra forlag og litteraturredaktør i ønsket om en reformation af markedsføringen og anmeldelse af litteratur i Danmark.

Forfatter Ib MIchael. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares

Når Ib Michael kalder på en reformation af markedsføringen af dansk litteratur, så retter han også en kritik mod de forlag, der skal sørge for, at litteraturen i Danmark har gode vilkår for at kunne overleve. For selvom han har »den dybeste respekt for forlagets arbejde,« rækker det altså ikke længere end til, når bøgerne skal markedsføres.

Søren Anker Madsen, der er marketings- og pressechef hos forlaget Lindhardt og Ringhof, mener dog ikke, det er helt så enkelt, som Ib Michael udlægger det.

»Det er jo ikke sådan enten-eller. Redaktionel omtale i aviserne er uomgængelig, fordi der stadig er et stort sammenfald mellem de mennesker, som holder en avis, og de mennesker som køber en bog. Det digitale netværk, Ib Michael drømmer om, findes ikke endnu, men det syder og bobler da derude med spændende ting,« siger han.

Samtidig påpeger han, at anmeldelser og omtaler i dagspressen er en overvejende positiv ting, som danske forfattere skal være glade og taknemmelige for, da det omvendte ville være vanskeligere for forfatterne.

»I Danmark er vi heldigvis begunstiget med en utrolig stærk mediedækning af litteratur – i andre lande bliver bøger ofte slet ikke anmeldt. Og det er helt korrekt, at forfattere og forlag fortsat er meget afhængige af gode anmeldelser medierne. Aviserne har stadig en stor troværdighed hos bogkøberne i forhold til kvalificeret og uafhængig kritik, og gode anmeldelser kan løfte salget og omvendt. Vi oplever langt det meste af tiden, at litteraturredaktionerne er sig dette ansvar bevidst,« siger han.

»Anmelderi kræver anstændighed«

Han anerkender dog, at der eksisterer et problem, som Ib Michael også adresserer i sin kritik af det nuværende system. Han påpeger, at det kræver stor anstændighed og ansvar at anmelde litteratur, hvorfor hvervet som anmelder også skal tages alvorligt for ikke at skade litteraturen, forfatterne og forlagene i kampens hede om at lave journalistik.

»Problemet med fejlagtige anmeldelser eksisterer, og anmelderi kræver anstændighed. Det er ikke det samme som en positiv anmeldelse – men i det mindste en seriøs faglig vurdering,« siger han.

På Lindhardt og Ringhof har man taget stilling til, hvordan man håndterer et eventuelt problem med en anmeldelse, der nærmere er et overgreb end en saglig vurdering.

»På Lindhardt og Ringhof har vi besluttet at droppe konfliktskyheden og tage til genmæle, hvis anmeldelsen er et overgreb. Det sker desværre en gang i mellem, og blot inden for det sidste halve år har vi været i heftig offentlig debat om flere udgivelser,« siger han.

 

Berlingskes litteraturredaktør, Søren Kassebeer, undrer sig over Ib Michaels udspil.

»Anmeldelser kan være mere eller mindre kvalificerede, men de er stadig uovertrufne, hvis man skal videreformidle en ny bog. Vellykkede anmeldelser er ikke definitive sandheder, men de bygger på en høj grad af indsigt, dygtighed og formidlingsevne. Og i en virkelighed, hvor der findes et uoverskueligt antal mere eller mindre ukvalificerede meninger om alt muligt, er det vigtigere end nogensinde at holde fast i anmeldelsen. Også selv om der nogle gange er anmeldere, der rammer helt ved siden af,« siger han.

Om det lykkedes Ib Michael at reformere branchen, må tiden vise. Ib Michael blogger fortsat om emnet på sin personlige blog »mikblogggen«.