Flere teatre må aflyse forestillinger på grund af corona: »Det er frustrerende og utrygt«

Aarhus Teater skulle have haft premiere på to store forestillinger i februar, men må udsætte på grund af corona. 19 ud af 20 medvirkende i »Romeo og Julie« er eller har været syge. Østre Gasværk Teater må udsætte musicalen »Charlie & Chokoladefabrikken«. Også Det Kongelige Teater er ramt.

»Romeo og Julie« på Aarhus Teater med Viktor Pascoe Medom og Mette Klakstein i hovedrollerne er nu udsat på grund af corona. Samlet koster udsættelse af to premiereforestillinger teatret 2,5 millioner kroner, vurderer teatret selv. Fold sammen
Læs mere
Foto: Per Arnesen/Aarhus Teater
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den hastigt stigende coronasmitte rammer nu også dansk teaterliv hårdt.

Aarhus Teater skulle i februar have haft premiere på to nye forestillinger, »Romeo og Julie« og »Sandmanden«, men foreløbig har teatret udsat premieren på både romantik og gys, fordi skuespillere og andet personale er eller har været ramt corona.

Også Østre Gasværk Teater i København er ramt. Her skulle man 5. februar have haft premiere på »Charlie & Chokoladefabrikken«, men nu har man udskudt premieren til 11. februar. 20-25 er eller har været i isolation, hvilket svarer til 40 procent af de skuespillere, teknikere og andre, som arbejder med forestillingen.

»Det er voldsomt lige nu. Vi skulle have haft premiere på »Romeo og Julie« 3. februar, men det er udskudt til 12. februar. Premieren på »Sandmanden« er udskudt fra 9. til 24. februar. Samlet set har vi i januar haft 46 coronatilfælde, og vi er 100 fastansatte og omkring 30 freelancere. Alene på »Romeo og Julie« er eller har 19 ud af de 20 medvirkende på scenen været ramt, og på »Sandmanden« er det seks ud af ni. Nogle er kommet tilbage efter isolation, men det har betydet, at vi har måttet aflyse otte-ti prøvedage,« siger Morten Daugbjerg, kommunikationschef på Aarhus Teater.

Teatret gør meget for at undgå smitte. Alle medarbejdere skal have et gyldigt coronapas, og alle som er knyttet til produktionerne hurtigtestes hver dag. Hvis der er positive test, sendes de direkte til en pcr-test, hvor man kan få svaret i løbet af fire timer. Der udover er medarbejderne på de forskellige forestillinger delt, så de for eksempel ikke benytter de samme toiletter.

Råber, skriger og kysser

»Jeg vil mene, at vi har gjort det, vi kan. Men vi er en kunstart, som er fysisk. Vi råber, skriger, kysser og danser, og så er smitterisikoen bare større,« siger Morten Daugbjerg.

De to udsatte forestillinger kommer til at koste Aarhus Teater en del, fordi man skal refundere pengene til dem, der har købt billetter til de aflyste forestillinger.

»Derudover får vi ekstraudgifter til eksempelvis de to instruktører, som begge kommer fra Norge. Deres ansættelse skulle slutte på den planlagte premieredag, men nu skal deres kontrakter forlænges,« siger Morten Daugbjerg, som estimerer, at udsættelserne samlet giver en ekstra udgift på 2,5 millioner kroner.

Hvordan er det at arbejde under de forhold?

»Det er selvfølgelig frustrerende og utrygt, fordi man ikke ved, om man bliver smittet, ligesom man er sindssyg bange for at smitte sine kolleger, familie og venner,« siger Morten Daugbjerg.

Emmet Feigenberg, direktør på Østerbro Teater, må udsætte premieren på »Charlie & Chokoladefabrikken« på grund af sygdom blandt de ansatte. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

40 procent har været i isolation

Emmet Feigenberg, direktør på Østerbro Teater, som omfatter Østre Gasværk Teater, Revolver og Teater Republique, siger, at man nu krydser fingre for, at man ikke bliver tvunget til yderligere udsættelse af premieren på »Charlie & Chokoladefabrikken«.

»Vi har haft eller har sammenlagt 20-25 i isolation, som skulle have gået til prøve og lære at danse og synge, prøve kostumer og få det hele til at spille. Omkring 40 procent af medarbejderne har været i isolation,« siger Emmet Feigenberg.

Han siger, at der trods de vanskelig arbejdsvilkår er en fantastisk kampgejst.

»Men folk kan jo ikke møde op på teatret, når de er i isolation. Hvis vi havde talt om en almindelig forkølelse, ville de have taget et par panodiler og være mødt op, men det kan de jo ikke. Hvis man er testet positiv, må man ikke møde op,« siger Emmet Feigenberg, som frygter sygdom, når forestillingerne kommer i gang.

»Folk kan jo også blive syge i spilleperioden. Heldig spiller vi lige nu normalt på to af vores andre scener, Republique og Revolver,« siger han.

Også Det Kongelige Teater er ramt af sygdom. Der skulle onsdag have været premiere på forestillingen »Fængselsdigte«, men det er foreløbig aflyst til og med fredag 21. januar, og forestillingen »De urolige«, som er på turné, er aflyst til og med 22. januar.

Hjælpepakke burde dække

Peter Mark Lundberg, direktør i Dansk Teater, som er interesseorganisation for danske teatre, siger, at særlig de store forestillinger med mange medvirkende er udsat for at måtte aflyse på grund af corona.

Han mener, at det er afgørende for teatrene, at de hjælpepakker, som staten stiller til rådighed i forbindelse med genåbningen her i januar, også kommer teatre, som på grund af smitte bliver tvunget til at aflyse forestillinger, til gode.

»Man har valgt at give mulighed for kompensation i en 14-dages periode fra søndag 16. januar, hvor man genåbnede, og det er ret kortsigtet. Samtidig er uklart, om der gives kompensation ved aflysninger på grund af sygdom, men vi er af den opfattelse, at det er 100 procent nødvendigt for teatrene. Der er krav om 11 dages isolation, og hvis det sker op til en premiere, har man ingen mulighed for at gennemføre forestillingen,« siger Peter Mark Lundberg.