Flere lytter frem for at læse

Mens bogsalget dykker, stiger salget af lydbøger voldsomt, og der er endnu flere lydbogstitler på vej fra forlagene.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Flere og flere danskere foretrækker at lytte til bøger i stedet for at læse dem. Det viser salget af lydbøger i Danmark, der i 2009 er øget med 60 pct. i forhold til sidste år.

»I Sverige og Norge udgør lydbøgerne henholdsvis fire og otte pct. af det samlede bogsalg, og vi har forventninger om, at salget i Danmark også vil nå derop,« siger Cliff Hansen fra Gyldendal.

»Tallene er stadig meget små, så det tror jeg ikke, at de gør,« siger Cliff Hansen.

»Vores erfaring er, at når folk først har prøvet at lytte til en lydbog, så bliver de helt hooked,« siger Cliff Hansen, forlagschef hos Gyldedal. Gyldendal har gennem det seneste par år forsøgt at gøre danskerne opmærksomme på lydbøgerne, der gør det muligt at køre i bil, mens man lytter til for eksempel Dan Browns »Det forsvundne tegn«. Og missionen må siges at være lykkedes, for hos Gyldendal sætter man til næste år antallet af lydbogstitler op fra 80 til 100:

»Salget er vokset rigtig pænt, siden vi begyndte for et par år siden. Og vi forventer, at det vil blive ved på den måde,« siger han.

Hos Lindhardt og Ringhof er salget af lydbøger også fordoblet, og her mener man, at lydbøgerne passer godt ind i mange moderne menneskers hverdag, hvor man ikke lige har tid til at smide sig på sofaen med en god bog:

»Lydbøgerne er meget populære hos travle folk, der kan bruge lydbøgerne, mens de er på farten eller har travlt med andre ting,« siger Jakob Larsen, der er ansvarlig for elektroniske udgivelser hos Lindhardt og Ringhof. Ifølge ham er det populære bøger som Stieg Larssons Millennium-trilogi, der også hitter som lydbøger:

»Lydbogsalget er et spejl af, hvad der også er populært i boghandelen,« siger han.

Mest for mænd

Gyldendal har gennem undersøgelser fundet ud af, at det især er travle mænd, der har glæde af højtlæsningen:

»Det er mænd i den erhvervsaktive alder fra 30 til 50 år, der normalt ikke er intensive boglæsere, fordi de har travlt på deres job og i familien, som lytter til vores lydbøger,« siger Cliff Hansen. Han tror derimod ikke, at lydbøgerne får fat i folk, der normalt ikke læser bøger:

»Vi ser en klar tendens til, at det er folk, der normalt bruger bøger meget, som tager lydbøgerne til sig og dermed udvider deres forbrug.«

Hvad med bøgerne?

Selv om salget af lydbøger i Danmark kun udgør to pct. af det samlede bogsalg, så forventer forlagene, at lydbøgerne de næste år vil få tag i langt flere danskere.

Men ingen af forlagene er bekymrede for, om lydbøgernes popularitet kan få konsekvenser for det almindelige bogsalg, der i år er faldet med 17 procent: