Flere kvindelige helte i amerikanske film

En lille stigning i ligheden blandt kønnene i de 100 mest sete amerikanske film betød, at 2016 blev et rekordår for andelen af kvinder i helteroller.

Amy Adams i Arrival - en af flere kvindelige helteroller i sidste års film. Fold sammen
Læs mere

Stærke kvinder i den aktive hovedrolle er stadig i undertal i de amerikanske storfilm, men der blev alligevel flere af dem i 2016.

I et år, hvor film som Rogue One og Arrival gav plads til meget handlekraftige kvinder i hovedrollerne, havde de 100 mest sete film i amerikanske biografer i 29 procent af tilfældene en kvinde i helterollen (protagonist), hvilket er en stigning på syv procent i forhold til 2015 og rekord for kvindehelte-andelen.

Det konstaterer Center for the Study of Women in Television and Film i San Diego, der hvert år gør op, hvordan det står til med kønsfordelingen i amerikansk film.

Og det står altså lidt bedre til, selv om der stadig er et stykke vej til lighed, konstaterer centret.

Når det gælder bærende roller i filmene, er der også fremskridt. Her havde kvinder sidste år en andel på 37 procent, hvilket er en fremgang på tre procent og også en historisk høj andel. Når man opgør alle roller, der har en replik i filmen, havde kvinder 32 procent af rollerne - en tilbagegang på en procent i forhold til året før.

Kvinder på film har sjældent et arbejde

Når man ser på rollernes karakter, er der også et stykker vej til lighed, konstaterer centerleder Martha Lauzen:

»Køns-stereotyper er stadig fremherskende i rollerne. Kvinderne i filmene ses sjældnere på arbejde eller bare som nogen, der har et arbejde, og de er sjældnere portrætteret som ledere. Kvinderollerne er også generelt yngre end deres mandlige modparter,« konkluderer Martha Lauzen.

Centeret har også sammenholdt tilstedeværelsen af kvinder på lærredet i forhold til, hvem der var bag kameraet, og her er sammenhængen tydelig.

I de tilfælde, hvor der var enten en kvindelig instruktør eller hvor en af manuskriptforfatterne var kvinde, var der en kvinde i helterollen i 57 procent af filmene. Hvis der kun var mænd som instruktører og manuskriptforfatter, var andelen af kvindelige helte nede på 18 procent.

Lang vej endnu

Og når det kommer til at ændre på det, er udviklingen mindre lovende, viser centrets opgørelser.

Man har opgjort kønsfordelingen af dem, der arbejder bag lærredet på de 250 mest sete film. 17 procent af dem er kvinder og 83 procent mænd, og det tal har ligget helt stabilt siden 1995. Når det kommer til instruktørfordelingen, var der sidste år kun syv procent kvinder - en tilbagegang på to i forhold til andelen i 2015 - og i 1995.