Flere danske medier bragte reklame, der angiveligt var betalt af Israel: »Det er en ny medievirkelighed for os«

Flere danske medier har bragt annoncer, der ser ud til at have som mål at fastslå Israels ret til sin krig mod Hamas. Det er uklart hvem afsenderen er, og derfor har TV 2 og Berlingske Media fjernet annoncerne. 

På en række danske mediers hjemmesider – herunder tv2.dk, ekstrabladet.dk, jyllands-posten.dk og berlingske.dk – har man kunnet se reklamer, der angiveligt var betalt af den israelske stat.

Midt i en video om Holger Rune på TV 2s hjemmeside kom derfor en reklame, hvori det hævdes, at Hamas vil foretage nye angreb, der minder om terrorangrebet 7. oktober. Det kan du se i videoen ovenfor. 

På Berlingske Medias medier, kunne man se bannerreklamer, der handlede om truslen mod Israel fra blandt andre Hamas, som du kan se i eksemplet herunder. 

På sociale medier, herunder Reddit, begyndte brugere at diskutere, hvorfor danske medier bragte det, der i nogles øjne var »israelsk statspropaganda«.

Sådan så en af bannerreklamerne ud, som har været bragt på Berlingske Medias forskellige sites.
Sådan så en af bannerreklamerne ud, som har været bragt på Berlingske Medias forskellige sites. Skærmbillede

Annoncerne er indkøbt gennem Googles platform og er siden blevet fjernet. Både Berlingske og TV 2 oplyser, at annoncerne brød de respektive mediers retningslinjer. 

Men selvom de brød retninglinjerne, blev annoncerne ikke fanget i opløbet, siger Stig Møller Christensen, TV 2s kommercielle direktør. 

»Vi har en lang række filtre på det tekniske setup, der på flere parametre skal fange og dæmme op for upassende indhold. Flere af disse videoer var kategoriseret forkert og slap derfor igennem. Hvilket trods alt sjældent sker – og det er første gang, vi har set et eksempel som dette,« siger Stig Møller Christensen. 

Ukendt afsender

Afsenderen af annoncerne er angivet som »Israeli Government Advertising Agency«. Ifølge fagbladet Journalisten har samme afsender også haft annoncer, der opfordrede danskere til at stemme på Israels sang i Eurovision Song Contest. 

På annoncer leveret af Google kan man se, hvem afsenderen er. Her står der, at annoncen er fra »Israeli Government Advertising Agency« – men afsenderen er ikke verificeret. 
På annoncer leveret af Google kan man se, hvem afsenderen er. Her står der, at annoncen er fra »Israeli Government Advertising Agency« – men afsenderen er ikke verificeret.  Skærmbillede fra Reddit

Israel’s Government Advertising Agency er en organisation, der hører under den israelske stat, fremgår det af dets hjemmeside

Men det er ikke verificeret, at afsenderen af annoncerne rent faktisk er Israel’s Government Advertising Agency, forklarer Lisbet Røge Jensen, der er kommerciel direktør i Berlingske Media, altså koncernen bag Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor. 

Det var af den grund, at annoncen blev fjernet.

»Annoncen havde ingen tydelig afsender – og det er vigtigt, at det er tydeligt, hvem, vi annoncerer for. Og derfor fjernede vi den,« siger Lisbet Røge Jensen. 

Det samme siger Stig Møller Christensen på TV 2 og tilføjer, at videoen kan ligne redaktionelt indhold og derfor også bryder med TV 2s retningslinjer. 

For som det er i dag, må stater principielt godt lave reklame i alle de danske, digitale reklamebårne medier og techplatforme, forklarer han. 

Ligesom danske politikere og interesseorganisationer kan gøre, hvis de overholder lovgivningen.

»Men det er dilemmafyldt, og det er en ny medievirkelighed for os, at udenlandske stater gerne vil bruge vores reklameplatform. Det skal vi holde skarpt øje med, og det gør vi,« siger Stig Møller Christensen.

»Hvis det er en ny tendens, er det noget, vi skal diskutere med hinanden i branchen. For det åbner for en diskussion om, hvorvidt vi skal til at have skrappere værn og retningslinjer for annoncer.«

Svar fra Google

Google, der leverer annoncer til en lang række danske medier, udtaler skriftligt:

»Beskyttelse af brugerne er vores højeste prioritet, og derfor skal alle annoncører overholde vores strenge retningslinjer for annoncer. For eksempel tillader vi ikke annoncer, som indeholder chokerende eller voldeligt indhold, og det håndhæver vi konsekvent og uden bias. Efter at have set nærmere på denne sag har vi fjernet nogle af de pågældende annoncer, ligesom vi fjerner omkring 10.000 annoncer i minuttet globalt for at holde annoncenetværket sikkert.

Foruden vores egen håndhævelse gør vi det nemt for udgivere at administrere annoncerne på deres hjemmeside. Eksempelvis kan man blokere annoncer i kategorien ‘politik’, annoncer om kontroversielle sociale emner, eller annoncer, der refererer til krige og konflikter. Man kan også blokere individuelle annoncører eller grupper af annoncer, der betragtes som følsomme, fra at blive vist.«