Fire priser til dansk film - men fuldt hus til Toni Erdmann

Min far Toni Erdmann løb med alle hovedpriserne til European Film Awards. Dansk film blev også belønnet med fire fagpriser.

Sandra Hüller og Peter Simonischek vandt begge to prisen for Bedste skuespiller for »Min far Toni Erdmann«. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Nationalisme er som sved, der lugter og skal vaskes af kroppen. Europa - tag et brusebad,« opfordrede Wroclaws borgmester, Rafal Dutkiewicz, på scenen inden tv-transmissionen af årets European Film Awards gik i gang.

I det hele taget har et to dages besøg i Europas kulturhovedstad vist, at man i den europæiske filmbranche er bekymret over de nationalistiske vinde, der blæser ind over Europa.

Heldigvis er der ikke kreativ krise, hvad aftenens filmfelt tydeligt viser. Den fantastisk rørende og morsomme og biografaktuelle tysk-østrigske film ”Min far Toni Erdmann” ryddede bordet og vandt prisen for Bedste film, skuespillerpriserne, bedste instruktør og bedste manuskript.

Filmen går stadig i de danske biografer og anbefales stærkt til alle tænksomme voksne mennesker, selv om tre timers spilletid og oprindelseslandene Østrig og Tyskland måske kan få en til at overveje, om en lang aften vil være umagen værd. Svaret er et stort rungende »ja«. Filmen vandt ingen priser på filmfestivalen i Cannes efter verdenspremieren, men fik således lørdag revanche over for blandt andre Ken Loachs vinder af De gyldne palmer ”I, Daniel Blake”, Lenny Abrahamsons ”Room” og Pedro Almodóvars ”Julieta.

Instruktør Maren Ade takkede blandt andet sin far for at inspirere hende til ”Min far Toni Erdmann”, fordi humor ikke kun er godt i film - men i det hele taget. Og så noterede hun sig, at det var første gang en kvinde vandt prisen for Bedste film i de 29 år European Film Awards har eksisteret.

Før de vigtige priser blev uddelt fik europæisk films vigtigste mand de seneste 50 år, Jean-Claude Carrière stående ovationer for ærespris. Han har gennem tiderne arbejdet sammen med Andrzej Wajda, Luis Buñuel, Philip Kaufman og Milos Forman for blot at nævne enkelte. Men også med danske Henning Carlsen.

»Et manuskript er intet uden en god instruktør. Alle instruktører har lært mig noget. Et manuskript er en larve men endnu ikke en sommerfugl«.

Trine Dyrholm var nomineret for sin rolle som Anna, der langsomt smuldrer i Thomas Vinterbergs ”Kollektivet”. Hun troede på forhånd ikke rigtigt på, at hun kunne vinde i en stærkt besat kategori med både franske Isabelle Huppert og tyske Sandra Hüller, der vandt for ”Min far Toni Erdmann”. Det var således ikke en skuffet Dyrholm, man så feste i Wroclaw.

Det europæiske filmakademi har 3200 medlemmer fra 47 lande, hvilket er knap halvdelen af det amerikanske Oscar-akademis størrelse. Godt 150 af dem er i øvrigt fra Danmark. Som mange af de senere år var der dansk kolorit i hjørnerne. Susanne Bier gav en ærespris til Pierce Brosnan for at have sat sit præg på europæisk film, som for eksempel dengang han var med i hendes ”Den skaldede frisør”. Susanne Bier sagde i sin introduktion: »Du er en smuk mand, men du ved også, at det kommer man ingen vegne med, hvis ikke man arbejder hårdt«. En rørt Pierce Brosnan sagde: »Prisen kunne ikke komme på et bedre tidspunkt i mit liv. Tro mig. Jeg begyndte i gadeteater og børneteater, men jeg drømte hele tiden om at være med i film«.

Martin Zandvliets Oscar-kandidat ”Under sandet” vandt hele tre priser for både fotografi, kostumer og make-up og hår. Anne Østerud og Janus Billeskov Jansen vandt prisen for bedste klipning for deres behændige arbejde på Thomas Vinterbergs ”Kollektivet”. Fra scenen sagde Janus Billeskov Jansen: »Tak til Trine Dyrholm. Hver gang du var med i en scene, kunne vi ikke klippe væk fra dig.«

Aftenens vigtigste vindere:

Bedste film: Maren Ade for ”Min far Toni Erdmann”.

Bedste komedie: Hannes Holm for ”En mand der hedder Ove”.

Bedste instruktør: Maren Ade for ”Min far Toni Erdmann”.

Bedste mandlige skuespiller: Peter Simonischek for ”Min far Toni Erdmann”.

Bedste kvindelige skuespiller: Sandra Hüller for ”Min far Toni Erdmann”.

Bedste manuskript: Maren Ade for ”Min far Toni Erdmann”.

Bedste dokumentarfilm: Gianfranco Rosi for ”Havet brænder”.

Bedste debutfilm: Hymyilevä Mies for ”The Happiest Day in the Life of Olli Mäki”.

Bedste klip: Anne Østerud og Janus Billeskov Jansen for ”Kollektivet”.

Bedste fotograf: Camilla Hjelm Knudsen for ”Under sandet”.

Bedste kostumer: Stefanie Bieker for ”Under sandet”.

Bedste make-up og hår: Barbara Kreuzer for ”Under sandet”.