Findes der én rigtig familie?

Programserien »En rigtig dansk familie« undersøger familieformerne i Danmark. Michael Thouber, forhenværende kanalchef på DR 2, bestilte serien på sin sidste arbejdsdag på DR2, som er skabt i samarbejde med kunstneren Gillian Wearing, og svarer her på, hvad intentionen med programmet er.

»Kunsten kan stille det svære, provokerende og overraskende spørgsmål, der gør, at vi som publikum bliver nødt til at gøre op med nogle af vores værdier og måder at se verden på«, siger Michael Thouber, tidligere kanalchef på DR2, der tog de første spadestik til programmet, inden han forlod DR2. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt og Thomas Larsen (DR)

Den nye programserie »En rigtig dansk familie«, der har premiere på DR2 mandag aften undersøger familieformerne i Danmark og stiller spørgsmålet: Hvordan ser en rigtig dansk familie ud i 2017?

Programmet følger et kunstværk skabt af den britiske kunstner Gillian Wearing, som vil opføre en bronzestatue af en rigtig dansk familie foran Statens Museum for Kunst, ligesom hun har gjort det i Birmingham og den italienske by Trento.

500 vidt forskellige danske familier har meldt sig til casting, og nu skal et panel bestående af fem meningsdannere og fagpersoner beslutte, hvilken af de ti finalister der skal foreviges i bronze.

Michael Thouber, forhenværende kanalchef på DR2 og direktør på Kunsthal Charlottenborg, søsatte projektet i 2015. Berlingske spørger ham, hvorfor DR2 undersøger de danske familieformer, og om der kan findes én familieform, der er den helt rigtige.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Der foregik castinger til programmet i 14 byer, hvor 500 familier havde tilmeldt sig. Nu er antallet af familier barberet ned til ti. Nu er det op til de fem paneldeltagere at beslutte, hvilken af de ti finalister der skal støbes i bronze og udstilles på Statens Museum for Kunst. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Larsen (DR).

Hvordan opstod idéen til programmet?

»Den opstod ved, at Jakob Fabricius, der i dag er direktør på Kunsthal Aarhus, og som er kurator, skrev til os og fortalte, at han var i gang med den her udstilling med Gillian Wearing om at finde en rigtig dansk familie. Han tænkte, at der var mulighed for at lave en TV-serie om søgningen efter en rigtig dansk familie. Vi tog ham og Gillian Wearing ind til en række møder, og vi fik nogen til at udvikle TV-delen for os, og da gik det op for os, at det kunne være interessant som TV-program.

DR2 havde – og har det vel stadig – en ambition om at være Danmarks debatskabende TV-kanal, og nogle af de store emner lige nu er identitet, kønspolitik og vores kærlighedsliv og familieliv.«

Hvorfor skal man definere, hvad en rigtig dansk familie er?

»Det hedder ikke den rigtige, det hedder en rigtig … Det har en åbenhed i sig. Gillian Wearing leger med, at der ikke er én rigtig familie. I sidste ende er en rigtig familie den, som er rigtig for en selv. For os var det en dejlig, pirrende titel for projektet, for traditionelt har der måske været en opfattelse af, at kernefamilien er en rigtig familie. Men gennem de seneste årtier har der vist sig andre muligheder for at være en familie, og lad os prøve at følge med i det spor.«

Du siger, at projektet ikke går ud på at finde den rigtige familie, men det er én familie, der bliver opført i bronze. Er det et udtryk for, at det er den rigtigste?

»Kunst går ud på at stille det begavede spørgsmål. Når Gillian Wearing efterlader en bronzefigur af den her familie, er forhåbningen, at dem, der ser med i fjernsynet og dem, der ser skulpturen, selv skal svare på, hvad en rigtig familie er. Det er i virkeligheden mere et oplæg til debat end et svar på, hvad den rigtige familie er.

Projektet skal pirre publikum til at tænke over identitetsspørgsmål og familiespørgsmål og kønsspørgsmål. Kunsten kan stille det svære, provokerende og overraskende spørgsmål, der gør, at vi som publikum bliver nødt til at gøre op med nogle af vores værdier og måder at se verden på.«