Fin fremgang for kunsthal

Kunsthal Charlottenborg bevæger sig stadigt længere væk fra de mørke år med skiftende direktører og faldende besøgstal.

Kunsthal Charlottenborg. Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

For andet år i træk kommer den københavnske Kunsthal Charlottenborg ud af en sæson med sorte tal på bundlinjen. 65.000 mennesker havde indtil i går lagt vejen forbi, hvilket er en stigning på knap 16 procent i forhold til 2015.

Kunsthallens direktør, Michael Thouber, lægger ikke skjul på, at han er godt tilfreds med resultatet, der også ligger over Kulturministeriets krav om 55.000 årlige gæster.

»Dette besøgstal er opnået, selv om vores hovedindgang ved Kongens Nytorv er spærret, og vi ikke har haft nogen café i hele 2016. Så tallet er for besøgende, der er kommet for kunsten«, forklarer Michael Thouber, der også mener, at kunsthallens ændrede udstillingsstrategi har givet pote.

»Vi er begyndt at lægge flere udstillinger ved siden ad hinanden. Når vi f.eks viser »Afgang« ved siden ad en international gruppeudstilling og Brian Eno, så er det ambitiøst rent kunstfagligt, men de kan også hver især noget forskelligt, der appelerer til forskellige publikumsgrupper«, siger Michael Thouber, der overtog direktørstolen i 2015. På det tidspunkt var det sjette gang på kun otte år, at Kunsthal Charlottenborg fik ny direktør, og kunsthallen skulle finde sine ben efter nogle år med meget lave besøgstal.

I 2012 fandt kun 23.000 gæster ind i lokalerne på Kongens Nytorv. Heraf var kun 8.000 betalende gæster, mens 15.000 var gratister. Dertil kom ballade om stedets profil. Siden 2008 har Kunsthal Charlottenborg haft status som international kunsthal for samtidskunst, hvilket blandt andet medførte voldsomme protester fra især kunstnersammenslutninger, der havde været vant til at kunne råde over en 16 ugers udstillingsperiode i udstillingsbygningen.

Kunsthallens daværende bestyrelsesformand, Michael Nelleman, forklarede problemerne med kunsthallens profil til Politiken i efteråret 2012, da daværende kulturminister Uffe Elbæk besluttede sig for at fusionere Kunsthal Charlottenborg med naboen, Kunstakademiets Billedkunstskoler.

»Vi har fået til opgave at vise kunst, når den er allermest fremme i skoene - som en slags kunstnerisk eksperimentarium - og den type kunst trækker ikke publikum til i hobetal. Det ved vi godt.«

Michael Thouber erklærer sig enig i, at Kunsthal Charlottenborg har en udfordring, når det gælder om at gøre international samtidskunst til en god forretning.

»Det er klart, at vi satser på navne, som ikke er kendte i den brede befolkning. Når vi får besøg af Hito Steyerl, så er det noget, man betragter som et scoop i branchen, men det er ikke et navn, der sælger sig selv. På den made sidder vi med en anden forklaringsopgave«, siger Michael Thouber.

Han håber, at en række strategiske samarbejder kan hive endnu flere til. Charlottenborg samarbejder allerede nu med Roskilde Festival og Heartland Festival, og næste år rykker filmfestivalen DOX ind i kunsthallens lokaler.

»Det her sted er jo fantastisk. Siden 1883 har vi haft muligheden for at vise kunstnerisk talent fra både Danmark og udlandet. Krøyer, Ancher, Jorn – de har allesammen været her på et tidligt tidspunkt i deres karriere. Traditionen for at fange de bedste talenter på et tidligt tidspunkt i deres karriere, skal vi beholde og værne om. Det er der, vi er bedst til.«

Det er tilsyneladende ikke kun Charlottenborg, der kommer pænt ud af 2016. Selv om brancheorganisationen Danske Museer stadig ikke har et fuldstændigt overblik, forventer direktør Nils M. Jensen, at 2016 vil ligne 2015.

»Og det var et rekordår. Museerne havde et samlet besøgstal på 16 millioner. Det er flere, end der går I biografen. Museerne er en succes«, konstaterer Nils M. Jensen.