Filmredaktør: Sundance åbner døre for dansk film

Det giver øget opmærksomhed omkring danske film, når de bliver hædret på internationale filmfestivaler som den netop overståede Sundance-festival, hvor flere instruktører kunne tage priser med hjem til Danmark.

Instruktør Mads Matthiesen modtager prisen som bedste instruktør på Sundance-filmfestivalen for spillefilmen »10 Timer til Paradis«. Fold sammen
Læs mere
Foto: GEORGE FREY
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der var hæder til flere danske film, da den amerikanske Sundance-filmfestival uddelte årets priser ved festivalens afslutning søndag dansk tid.

Og priser på internationale filmfestivaler er noget, der åbner døre for dansk film, lyder det fra Berlingskes filmredaktør, Kristian Lindberg.

- Det er et vigtigt vindue for en dansk instruktør overhovedet at blive vist der, fordi der er filmfolk fra hele verden, som får øje på vedkommende, og på den måde er det et godt sted at blive vist frem, siger han.

Blandt de danske vindere er instruktøren Mads Matthiesen, der vandt i kategorien Bedste Instruktør for sin debut-spillefilm »10 Timer til Paradis«, der handler om den 38-årige bodybuilder Dennis, der bor alene med sin mor og gerne vil finde kærligheden. Han prøver lykken i Pattaya i Thailand, hvor han endelig møder en kvinde.

Kendte og anerkendte danske instruktører som Lars Von Trier, Nicolas Winding Refn og Thomas Vinterberg har tidligere haft film med på Sundance-festivalen, der er grundlagt af skuespilleren Robert Redford, men Mads Matthiesen er den første dansker, der modtager prisen som Bedste Instruktør i kategorien for internationale spillefilm.

- Jeg er meget overrasket og stolt over at vinde denne her pris. Sundance har på mange måder været her det hele startede for »10 Timer til Paradis«, og det føles som et dejligt punktum at vinde denne fantastiske pris, siger han.

- Jeg håber virkelig, at filmen nu vil komme ud i verdenen og blive set af endnu flere mennesker, for det er på mange måder derfor, jeg har lavet den, siger Mads Matthiesen.

Og selv om det ikke er nogen garanti for et biografhit, kan en pris på en international filmfestival som Sundance betyde opmærksomhed og arbejde i USA til en dansk debutinstruktør som Mads Matthiesen, lyder det fra filmredaktør Kristian Lindberg.

- Det er en rigtig god start, men instruktører er jo kun så gode som deres sidste film, og når man har lavet én film, så kommer den svære toer, hvor man skal vise, om man har opbrugt alt, hvad man havde i sig. Men det er der nu ikke nogen grund til at tro ind til videre, siger han.

Også Lise Birk Pedersens dokumentarfilm »Putins Kiss«, der følger en russisk kvinde, som har gjort karriere i en pro-Putin ungdomsorganisation, blev hædret for sin filmkunst ved festivalen. Filmens fotograf Lars Skree vandt således prisen for bedste filmkunst i dokumentarkategorien, World Cinema Cinematography Award. To andre, danske dokumentarfilm måtte dog gå hjem uden priser. Filmen »1/2 Revolution«, der handler om opstanden i Egypten, og Mads Brüggers »Ambassadøren« var begge udtaget til festivalen, men hev altså ingen priser med hjem.

- Hvis man ser på de fire film, der har deltaget, så kan man sige, at de har et fællestræk ved, at de har at gøre med virkeligheden. Dokumentarfilm har selvfølgelig noget at gøre med virkeligheden, men også spillefilmen er ret dokumentarisk på den måde, at den foregår i virkelige miljøer, og den handler om en bodybuilder, der ikke spiller bodybuilder, men er bodybuilder, og han er ikke skuespiller, han er amatør. Så man kan sige, at der er en dansk, ny bølge af film, der kerer sig om virkeligheden og tager udgangspunkt i virkeligheden, hvad enten de er spillefilm eller dokumentarfilm, siger Kristian Lindberg.

- Det er meget interessant, og på en måde ligger det lidt i forlængelse af den tidligere store danske bølge af dogmefilm, som også tog udgangspunkt i virkeligheden på en anden måde end Hollywoods film gør, siger han.

Flere »halv-danske« film modtog også priser ved festivalen. I U.S. Documentary Competition vandt den delvist danskproducerede dokumentarfilm »The Queen of Versailles« prisen for bedste instruktion. Den dansk-britiske film »Searching for Sugarman« kunne både hjemtage årets publikumspris samt juryens specialpris i kategorien World Cinema Documentary Film.