Filmbranchen havnet i økonomisk uvejr

Dansk film er nu i så dyb en krise, at næste generation af filmtalenter kan blive tabt på gulvet.

Peter Aalbæk, Zentropa. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Nissen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Med en oscarstatuette til Susanne Bier i februar og Cannes Festivalens instruktørpris til Nicolas Winding Refn i maj står dansk film internationalt set stærkere end nogensinde.

Alligevel præges den danske filmbranche af krisestemning, rådvildhed og indbyrdes uenighed. Dertil kommer, at også indtjeningen i produktionsselskaberne, som spiller en central rolle i det danske filmmiljø, svigter.

- Der er simpelthen ikke økonomisk bæredygtighed i dansk film og filmproduktion, som det ser ud lige nu, siger Klaus Hansen, direktør i Producentforeningen.

For flere selskaber er situationen blevet yderligere forværret hen over sommeren, efter at kriseramte banker er begyndt at smække pengekassen i for den risikofyldte branche, hvor chancen for en publikumssucces ligger på omkring 20 procent, mens behovet for likviditet i perioder er særdeles stort.

Bankerne er dog langtfra ene om at være årsag til filmkrisen. Ændringer i publikums præferencer, priskrig på DVD-markedet og udfordringen fra iTunes og andre internettjenester er med til at forværre situationen.

Frygter af tabe ny filmtalent-generation på gulvet

Krisen går ud over talentplejen, mener Peter Aalbæk Jensen, adm. direktør for Zentropa, som har valgt at droppe film med nye instruktører. Han frygter, at en ny generation af filmtalenter bliver tabt på gulvet:

- Statistisk set tager det ti år og tre film at lave en ny stor instruktør som Susanne Bier, Niels Arden Oplev eller Lars von Trier. Det har vi ikke råd til nu, og det er en af konsekvenserne, der så rammer os om fem til ti år.

Om krisen vil ramme Danmark økonomisk er ifølge Jesper Strandgaard, professor i kreative studier ved CBS, svært at forudsige:

- Men det bidrager i høj grad til Danmarks brand og omdømme. Det ser man, når vi vinder filmpriser, eller som dengang dogmebølgen kørte på sit højeste. Det var markedsføring af Danmark i særklasse, og skal man opretholde det image, så er en god filmindustri vigtig.