Filmbranche advarer: Slut med oscars til dansk film, hvis TVs støtte ophører

Regeringen foreslår at afskaffe TV-stationernes forpligtelse til at støtte dansk film, men det kan få alvorlig konsekvens for dansk films muligheder for at rejse penge i udlandet og for at nå ud til publikum, siger filmproducenter. TV 2 afviser påstandene.

Det ville ikke have været muligt at producere Joshua Oppenheimers dokumentarfilm »The Act of Killing« (billedet) uden støtte fra DR, siger filmens producent Signe Byrge. Regeringen foreslår at afskaffe den såkaldte aftale der forpligter danske TV-stationer til at støtte dansk film. Fold sammen
Læs mere
Foto: ACTOF

Trods sommervarmen forhandles der i øjeblikket om et nyt medieforlig, og den danske filmbranche ser med stigende bekymring og sved på panden på et af de forslag, som regeringen er kommet med i sit udspil. Hvis forslaget om at fjerne TV-stationernes nuværende forpligtelse til at støtte danske film med 130 millioner kroner årligt, vil det i alvorlig grad skade muligheden for at finde udenlandske investorer til såvel spillefilm som dokumentarfilm, siger de danske filmproducenter.

»At fjerne filmforpligtelsen skaber en skræmmende og problematisk situation for os. Som det er nu, er TV 2s og DRs forhåndsengagement i de enkelte film nemlig et kvalitetsstempel, som vi kan bruge til at forsælge vores film i udlandet,« siger Signe Byrge, der er filmproducent og administrerende direktør for filmselskabet Final Cut For Real.

Final Cut For Real blev verdenskendt, da selskabet i 2014 og 2016 blev Oscar-nominerede for filmene The Act of Killing og The Look of Silence, begge eksperimenterende dokumentarfilm om folkemord i Indonesien, og begge instrueret af Joshua Oppenheimer. Det ville ikke have været muligt at finansiere disse film, med mindre, at DR tidligt havde forpligtet sig til at støtte dem, siger Signe Byrge.

DRs og TV2s forhåndsstøtte til kommende filmprojekter er den grundsten, som gør det muligt for producenterne at skaffe penge fra udenlandske filmfonde som Creative Europe, hvor engagement fra de hjemlige TV-stationer simpelthen er et forhåndskrav, fra de øvrige nordiske statsfjernsyn og franske Arte og britiske BBC, hvor dansk film står i høj kurs.

Filmforpligtelsen er, ifølge Signe Byrge, først og fremmest til gavn for komplekse researchtunge dokumentarer og kunstneriske spillefilm, der ikke altid får lang tid i biograferne, men som til gengæld hyppigt når et stort publikum, når de vises på TV.

»Det ser sort ud«

Stinna Lassen, der er administrerende direktør for filmselskabet Good Company Films, og som for nylig havde spillefilmen »Charmøren« i biografen, siger, at filmforpligtelsen er afgørende for at få »originale kvalitetsfortællinger ud til folket« i kraft af de visninger TV-stationerne køber.

»Film som ‘Charmøren’ er afgørende for, at nye talenter kan få lov til at lave eksperimenterende film af en type, der overordnet er med til at udvikle og holde dansk film i live  i kunstnerisk henseende. For disse film er det helt afgørende, at der er udenlandsk medfinansiering, men den kommer kun hvis de danske TV-stationer er med ombord,« siger Stinna Lassen.

De to direktører er ikke i tvivl om, at det ser sort ud for dansk film, hvis støtten fra TV-stationerne fjernes, og at støtten ikke uden videre kan erstattes af andre ordninger, da det er det specifikke udviklingssamarbejde med TV-stationerne, der i sidste ende giver dansk film sit internationale niveau.
»Hvis ordningen fjernes, er det slut med oscar-nomineringer til danske dokumentarfilm,« siger Signe Byrge.

Film en torn i øjet

På TV 2 har man aldrig lagt skjult på sin utilfredshed med filmforpligtelsen, der blev indført i starten af 1990erne, få år efter TV 2s oprettelse. Det skyldes først og fremmest, at man mener, at ordningen er for ufleksibel i forhold til stationens kommercielle forretning. Stationen uddeler over 65 årligt millioner kroner til danske spillefilm og dokumentarfilm, og med en national produktion på tyve spillefilm, hvoraf TV2 støtter ca. halvdelen svarer det til omkring 4,5 millioner kroner per film. Stationen er ifølge lovgivningen forpligtet til at fordele pengene på brede spillefilm ca. 45 millioner kroner, kort- og dokumentarfilm (11 millioner kroner) og 8 millioner kroner til filminstituttets talentudviklingsordning New Danish Screen. Særligt de smalle kunstneriske film, der befinder sig i den eksperimenterende genre, har været en torn i øjet på stationen.

»Når man sidder på en TV-station, der skal tjene sine egne penge hjem, har vi svært ved at se det som vores ansvar, at uddele kunststøtte til smalle danske film. Det kan jeg ikke se at TV 2s seere får noget ud af. Det er ikke en del af TV 2s forretning,« siger TV 2s fiktionschef Katrine Vogelsang, der tidligere har påpeget, at man hellere vil bruge penge på TV-serier, som TV2 køber hos de samme producenter, men på markedsvilkår.

Samtidig understreger Katrine Vogelsang, at TV 2 fortsat vil bakke om dansk film, men ønsker at købe filmene på markedsvilkår. I den nuværende politisk regulerede aftale, betyder det i praksis at TV 2 først selv kan vise de film de støtter to år efter en biografpremiere, men at konkurrenter som Viaplay kan købe ret til at vise filmene i den mellemliggende periode.

I DR udtaler man sig principielt ikke om de igangværende forhandlinger, men underdirektør i DR Medier, Lars Frendslund, anerkender i en mail til Berlingske, at »den nuværende filmstøtteordning har været løftestang til at få danske film bredt ud til danske tv-seere.«
»Hvordan filmstøtten skal se ud fremadrettet bliver lige nu diskuteret politisk, så der afventer vi den endelige medieaftale. Hvad en kommende aftale har af konsekvenser for filmdistributionen er for tidligt at vurdere,« siger Lars Frendslund.

Ingen garanti

På Christiansborg er forhandlingerne om nyt medieforlig i gang, og de betgenes af Dansk Folkepartis medieordfører Alex Ahrendtsen som »overordentligt komplicerede«.

»Af samme grund er det også vanskeligt at forudse hvor ordningen havner i sidste ende. I Dansk Folkeparti støtter vi bevarelsen af filmforpligtelsen, men vi er inde i forhandlinger med mange dagsordener, så vi kan ikke garantere, at filmforpligtelsen kan opretholdes i sin nuværende form,« siger Alex Ahrendtsen.

Medieforliget omfatter også en ny aftale om den offentlige filmstøtte, der skal gælde fra årskiftet og fire år frem.