Fetter og forbrugerne

Lars Rix, kulturredaktør. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

I denne uge blev den seneste knopskydning inden for reality-genren herhjemme lanceret. Indholdsmæssigt lyder »FETTER« ganske vist som et koncept, der er blevet tygget igennem et par gange før. Den tidligere tennisspiller Frederik Fetterlein skal således spille rollen som sig selv - hvilket vil sige, at han primært skal nedlægge damer, drikke igennem og krydre det hele med lidt dumme bemærkninger.

Intet nyt under solen der. Nej, det nye er, at folkene bag det hele lancerer det på deres egen streamingtjeneste som en serie, hvor hvert afsnit varer 15 minutter. Målet er, at ramme de helt unge brugere. Dem, der sidder og keder sig med mobilen efter skoletid og ser på youtube eller film via de sociale medier.

Umiddelbart lyder det besnærende at få fat i en flig af den generation, der ellers er stort set umulig at inddæmme. Og man skal da heller ikke underkende reality-genrens gennemslagskraft blandt dem, der for en stund ønsker at slå hjernen fra og blot lade sig underholde af nogle mennesker blottet for filter og uden en nedre grænse for offentlig ydmygelse.

Men jeg stiller mig nu alligevel tvivlende overfor forretningskonceptet af flere årsager. For det første tvivler jeg på vores ven med ketcheren. En overtusset, godmodig livsnyder, der har brugt mere tid i solariet end ved skolepulten. Jeg tror ikke, at den 45-årige jetsetter med de mange Shamballa-armbånd er den rette til at trække den helt unge generation til serien.

Og heller ikke selv om han på rollelisten suppleres med celebre navne som Uffe Holm, Macha Vang og Dan Rachlin med videre. Hvor »Klovn«, som det er nærliggende at sammenligne serien med, elegant gjorde brug af kendisser i den absolutte a-kategori mixet sammen med alt muligt andet fra Frank Hvam og Casper Christensens overdrev, så kører vi her i en tone uden ret mange nuancer.

Men måske væsentligst af alt tvivler jeg på seriens evne til at trække 69 kroner op af lommen på en flok unge, der i forvejen får masser af underholdning på nettet smidt i nakken ganske gratis og måske allerede abonnerer på Netflix og HBO. Mit bud er, at de vil se de to første gratis afsnit for derefter at surfe videre mod alt muligt andet tidsfordriv.

Der skal bare meget mere end læderhud og daggamle skægstubbe til, hvis man vil have fat i den næste generation. For det kan da godt være at Fetter er troløs, men på det punkt slår han slet ikke fremtidens forbrugere.