3 Days of Design er Københavns designfestival, der er åben for designentusiaster og interiør-aficionados i og uden for Danmark. I dag er sidste dag, men du kan stadig nå at hente inspiration fra fem af festivalens mest prominente trends. Vi har mødt udstillerne og hørt om deres nye design og fremtidens designtrends.

Vintage og volumen
Antikvitetsbutikken Fil de Fer har kurateret og opbygget en udstilling i samarbejde med scenograf Simone Sparsø, der blandt andet har lavet scenografien til »Herrens Veje« og »Borgen« på DR.
»Vi ville lave et overdådigt ‘pied à terre’, der egentlig er betegnelsen for den lille lejlighed i byen, som borgerskabet boede i, når de ikke var på deres ekstravagante landsted,« fortæller Søs Lisberg, der sammen med sin mand ejer Fil de Fer.
»Vi viser en af de største tendenser lige nu, som baserer sig på at vi skal »re-home«, »re-love« og »re-place« alle de gamle skatte, der gemmer sig på franske loppemarkeder og glemte lofter. Vi viser, hvordan den ekstreme, nærmest dekadente luksus, kan iscenesættes med genbrugsguld.«

Udstillingen skal demonstrere, hvordan de stramme, danske designhjem kan blive varmet op med finurlige elementer som pink flamingoer med mos på ryggen, bistrostolen, der rummer sine egne glemte fortællinger, og dekorationsdyr, der kan bløde en alvorlig samtale op.

»Der kommer helt sikkert mere magi i hjemmet fremover i form af buster, dyr, krummelurer og en uhøjtidelig tilgang til vores designobjekter,« siger Simone Sparsø.
Men har danskerne brug for mere humor i hjemmet efter en årrække med selvhøjtidelig minimalisme?
»Det rene, klassiske design er det nemme, sikre valg. Men det er ikke så inspirerende. Min opgave er at vise ekstremerne, men den eventyrlige tendens kan sagtens videreføres - med bæredygtigt genbrug - i vores minimalistiske hjem.«
Udstillingen kan stadig ses i dag, lørdag, der er sidste dag af 3 Days of Design og efterfølgende efter aftale med Fil de Fer. Fil de Fers nye showroom ligger i Niels Hemmingsensgade 32 A 1. tv., KBH

Bæredygtig uden banalitet
Eva Harlou er uddannet arkitekt, men arbejder i dag som møbeldesigner og kreativ chef i Earth Studio. Under 3 Days of Design demonstrerer hun med nye designs, hvordan den bæredygtige udfordring kan gøre møbeldesign mere interessant.
»Jeg er meget inspireret af de nye bæredygtige materialer og teknologier. Det er ikke kun en dårlig ting, at vi skal tænke på klimaaftrykket som første parameter i en produktion,« siger Eva Harlou.
»Spændetrøjen åbner nye døre, fordi vi tænker i helt ny materialer som fiskenet, gamle yoghurtbægre, der omsættes til bordplader, og barstole fremstillet i brugt plastemballage.«
Men bæredygtighed bliver kun salgbar, hvis designet også er langtidsholdbart og innovativt. Med de to nye spisebordsstole, He og She, som designeren lancerer nu, er der sendt anerkendende nik i retning af Bauhausskolen, der har 100-årsjubilæum i år. Dog er traditionen nu omsat til en opdateret, nordisk funktionalisme.
»He-stolen har armlæn og er bredskuldret, mens She-stolen er kurvet og med svungne forben. At materialerne er bæredygtige, skal forbrugerne kunne tage for givet. Jeg har leget med ideen om, at de to stole tilbyder forskellige typer komfort. Tanken er ikke, at du vælger den ene eller den anden, men at de klæder hinanden og står side om side rundt om bordet.«
Eva Harlous designs og andre bæredygtige møbler kan opleves i Mater POP UP på Gothersgade 43, København K i dag fra 10-18.

Arv forpligter
En altoverskyggende tendens i designverdenen lige nu er, at den yngre generation løfter arven fra deres forældre eller bedsteforældre. Og designet bliver hverken tilbageskuende eller kedeligt af den grund.
Ocean Collection, der præsenteres under 3 Days of Design, er en nytænkning af Nanna Ditzels havebord og stol fra 1955, der nu fremstilles i plastik fra havaffald. Og nu kan alle dele af møblerne skilles ad og genbruges i fremitdige møbeldesigns.

»Min mor var meget fremsynet og altid optaget af nye materialer og teknikker. Denne her kollektion er helt i hendes ånd,« fortæller Dennie Ditzel, der er datter af Jørgen og Nanna Ditzel.
»Stolene får en ny relevans, når de i dag kan laves ud af gammelt fiskenet og fiskegarn istedet for træ. Det er ret fantastisk, at vi kan skabe et brugbart møbel ud af de dele, der ellers laver ravage i vores natur.«
Men hvorfor er det, at vi fastholder det klassiske design i stedet for at lade formen følge de nye materialer. Har vi brug for arvestykkerne i en tid, hvor forandringerne er så accelerede?
»Klassikerne stod for skønhed og funktion, der fulgtes ad, samtidig med at de pegede fremad,« siger Dennie Ditzel.
»Så er det formen eller er tankerne bag, der appellerer til os igen? Jeg tror, at det er helhedstænkningen, vi søger tilbage til nu, hvor vi står i en opbrudstid.«
Ocean Collection og en introduktion til dens tilblivelse kan opleves i Mater POP UP på Gothersgade 43, København K i dag fra 10-18.
Naturen i hjemmet og hjemmet i naturen

Vi bekymrer os ikke bare om naturen, vi har også fået en ny bevidsthed om, at det er ude i naturen, vi kan dulme stress symptomer og ængsteligheden. Og derfor stræber flere designere efter at bringe naturen ind i hjemmet.
»Personligt finder jeg ro og tryghed i naturen. Den ro ville vi genskabe i et design, som både mormor, mor og barn kan relatere til. Rammer det alle de led, så rammer det nok også de kommende generationer. Designet skal skabe en følelse af nærvær og ærlighed og venlighed,« siger Signe Lund, der er den ene halvdel af duoen Ahm & Lund. Hun er uddannet snedker, mens Isabel Ahm er møbelarkitekt. Arbejdet med at udforme en lampe for Fritz Hansen, er en helt ny designudfordring for dem. Musling er inspireret af skaller i naturen og gemmer indvendigt på en »perle«, lyset.

»Vi er vant til at arbejde med helt andre materialer. Vi måtte undersøge, hvad det særlige er ved nordisk lys, og hvad lystraditionerne i Danmark er. Og så er vi gået mange ture ved vandet for at se på lys der og opdage, hvad vi kom hjem med i lommerne. Der er enormt meget beton og hårdt byggeri i den moderne arkitektur. Vi skaber en modvægt med nogle designelementer, der føles hjemlige og hyggelige.«
Med pendlen Musling vil designerne vise, at det hverken behøver at være langhåret eller uæstetisk, at hive naturen ind i hjemmet. Tværtimod.
»Jeg er spændt på at se, hvor længe den skandinaviske minimalisme hænger ved,« siger Signe Lund.
»Den er svær at konkurrere med, for den er ren og håndterbar. Men jeg tror, at vi fremover kommer til at fabulere mere over et designs detaljer, så vores møbler får en større historie end den rene funktion.«
Pendlen Musling, designet af Ahm & Lund, er kendt fra DR programmet “Danmarks næste klassiker”. Oplev hele designprocessen i form af skitser og prototyper hos Fritz Hansen, Valkendorfsgade 4, København.

Crossover - flora, farver og funktion smelter sammen form
Det svenske tæppefirma Layered er gået sammen med den danske blomsterkunstner, Poppy Kalas, om at skabe gigantiske tæpper, der bringer havevandringen ind i hjemmet.
»For bare fem år siden var der bare gulve over alt i Sverige, ingen tæpper og alt skulle være rent og koldt,« husker Malin Glemme, der er ejer af Layered.
»Nu er der igen kommet tekstiler alle vegne. De hvide vægge er forsvundet til fordel for farver og tapeter, og folk vil skabe stemninger med gardiner og tæpper. Gulvtæppet er blevet det nye »statement piece«, der samler rummet med modige print, farver og teksturer. Og så er der sket noget med størrelsen. Tidligere måtte tæpperne ikke være større end det sofabord, de lå under. Nu kan de ikke bliver store nok.«

Ifølge Malin Glemme er det en international tendens, der er hentet i USA. For mens amerikanerne er optagede af den nordiske minimalisme, så stjæler vi nu fra deres maximalisme. Vi bytter trends, kigger på hinanden og spejler os i hinandens verdener.
Samarbejdet med Thilde Maria Haukohl Kristensen fra Poppy Kalas var et oplagt valg, for blomsterkunst er en af de mest toneangivende designscener lige nu.
»Tidligere var blomster forbundet med klassiske, kedelige opsatser. Nu har blomsterne infiltreret mode- og interiørverdenen og skabt nye, inspirererende verdener. Blomster er blevet et nyt kunstsprog, et reklamesprog og en måde at kommunikere stemninger på,« siger Malin Glemme.
Oplev Layered x Poppy Kalas og mange flere interessante udstillinger i dag fra 10-18 på Dawn Exhibition x Nomad Workspace, Blegdamsvej 6, København N.

