Farver og lyd gør soldater fra Første Verdenskrig levende

Peter Jackson blev kendt som instruktør af filmtrilogien Ringenes herre. Nu har han kastet sig over en dokumentarfilm om Første Verdenskrig. Gamle råfilm har fået farver og lyd, der gør soldaterne levende. Filmen indvarsler en ny epoke, hvor gamle film gøres moderne.

They Shall Not Grow Old. Stillbillede fra filmen Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto

Peter Jackson, instruktøren bag filmatiseringen af Tolkiens »Ringenes herre«, har nu kastet sig over et helt anderledes projekt.

Han har for nylig haft premiere på dokumentarfilmen »They Shall Not Grow Old«, der beskriver britiske soldater under Første Verdenskrig. Jackson har restaureret gamle stumfilmsoptagelser og lagt farver og lyd på med det formål at gøre soldaternes skæbne nærværende og livagtige. Efter alt at dømme er det lykkedes. Hans film er modtaget storrosende af anmeldere og kulturfolk. Man kan se afsnit af filmen på Youtube:

100 timers råfilm

Filmen sætter ikke krigen, men mennesket i fokus. Det var ikke noget tilfælde, at Peter Jackson tog imod opgaven. Som han fortæller til bl.a. magasinet Atlantic: »Jeg voksede op med min fars fortællinger om min farfar, der var soldat under Første Verdenskrig.«

Dokumentaren blev først vist på BBC, og i slutningen af december havde den premiere i amerikanske biografer. Den bliver vist i 3D, som gør indtrykket endnu mere imponerende. Jackson har brugt teknikere fra »Hobitten« og Ringenes herre-filmene til at få de gamle film til at blive så overbevisende som muligt.

Det var egentlig Imperial War Museum, der tog initiativet og gav Jackson 100 timers råfilm og spurgte ham, om man kunne gøre filmene nærværende for et nutidigt publikum. Der var tale om håndholdte optagelser i sort-hvid og med 10 til 12 billeder pr. sekund. I moderne film er der tale om 24 billeder pr. sekund, og derfor virker de gamle optagelser hoppende og langsomme.

 

Peter Jackson ankommer til premieren på filmen They Shall Not Grow Old. Foto: Daniel Leal-Olivas/Pool via REUTERS Fold sammen
Læs mere
Foto: POOL New.

 

Peter Jackson var overrasket over filmenes kvalitet: »De var bedre, end jeg nogensinde kunne drømme om.« Jackson og hans hold fyldte mangler på filmstrimlerne ud, så de fik almindeligt tempo. Han ansatte mundaflæsere, så man kunne forstå, hvad soldaterne sagde i disse stumfilm og lagde derefter tale på. Derefter lagde han også lydeffekter på, som i moderne film.

Farvelægningen var et valg

Farvelægningen var et subjektivt valg, hvor Jackson og hans folk dels skulle vælge, hvor lyse eller mørke farverne skulle være og vælge farver, som Jackson fortæller til magasinet Recode. Fra gamle tegninger kan man ramme farver på uniformer og våben nøjagtigt, men det var sværere med landskaber, himmel og skove. Jackson tog afsted til krigsskuepladserne i Frankrig og Belgien og fotograferede områderne, og ud fra disse billeder genskabte han farverne.

 

They Shall Not Grow Old Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto.

 

»Folk tror, at krigsområderne var mudrede, grå, og det var sikkert sandt i vintermånederne, men hvis man ser på Somme-Offensiven eller andre kampe i sommermånederne, så var der grønt græs, blå himmel og skinnende sol,« siger Peter Jackson.

Farverne er generelt vellykket, men det kiksede med britiske Mark V-tanks, som i filmen er grønne, men som i virkeligheden var brune.

De britiske soldaters historie

Processen voksede, mens Jackson arbejdede med at restaurere filmene, og først da formede han en konkret fortælling, nemlig at dokumentaren skulle skildre krigen på Vestfronten, og den skulle fortælles udelukkende gennem interviews med tidligere britiske soldater, som blev optaget i 1960erne og 1970erne: »Vores mål var at vise krigen, sådan som soldaterne så den.«

»They Shall Not Grow Old« forsøger ikke at vise hele krigen, hvor millioner soldater døde og endnu flere fik fysiske og psykiske skader. Disse soldater kendte ikke til strategier og helheden, for det var de nære forhold, som de oplevede. En soldat siger: »Alt hvad vi vidste var det, som vi kunne se lige foran vore øjne. Hvad der skete til venstre og højre anede vi intet om.« Hvad filmen fortæller er derfor, hvad de spiste, hvordan de sov, hvordan de gik på toilettet, om rotter og kammeratskaber.«

Peter Jackson siger til The Atlantic: »Hvis man lytter til hvad disse mænd fortæller, så erkender man, at de ikke ser sig selv som de ofre, som vi har gjort dem til. De ønsker ikke vor medynk og de føler ikke selvynk. De var der, de valgte at være der, de fik det bedste ud af det og for nogle, var det en tid med intens spæding og de følte endda, at det var skægt. Det overraskede mig.«

Filmen viser dog krigen i al sin brutalitet, og Jackson siger: »Jeg tror ikke, at soldaterne helt forstod, hvorfor briterne og tyskerne pludselig skulle være fjender. Efterhånden som tiden gik og flere og flere døde og blev krigsfanger, så de britiske soldater stadig mindre forskel mellem dem selv og deres formodede fjender.«

Filmen har som sagt fået overvældende positiv modtagelse, men der er udtrykt kritik af de nye elementer, der fortrænger autenticiteten, fremhæver kritikere. Peter Jackson har svaret, at soldaterne jo så krigen i farver og med lyd, så han har genskabt deres virkelighed. Og Ana Carden-Coyne fra Manchester University påpeger, at filmene dengang også blev manipuleret: »Man brugte fotomanipulation som Jackson, når man præsenterede krigen for publikum.«

Peter Jackson siger om sit mål: »Hvad jeg håber er, at have fjernet 100 år. Deres menneskelige reaktion på, hvad de oplevede ligner fuldkommen reaktionen hos nutidsmennesker, der oplever lidelser, smerte og nyddelse.«

 

They Shall Not Grow Old Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto.