Fagfolk skriver troværdige, men ikke altid gode krimier

Tre krimiforfattere med professionel baggrund inden for politi- og retsvæsen leverer alle troværdig spænding, men på meget forskelligt litterært niveau.

Kristina Ohlsson Fold sammen
Læs mere
Foto: Peter Knutson
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Unøjagtigheder hæmmer gysende fortælling

Titel: »Under rosen«. Forfatter: Hanne Bech Hansen. Sider: 370. Pris: 250 kr. Forlag: Lindhardt og Ringhof. Karakter: ★★★✩✩✩

Vil man gerne sikre sig, at de kriminalromaner, man læser, oppebærer en vis form for realisme, bør man (muligvis) konsultere forfattere, der har en professionel baggrund inden for branchen. Og da der ikke er så mange tidligere forbrydere, hvad vi ved af, der begiver sig ud i den boldgade, ligger det lige for at gå efter dem, der har en fortid inden for politi- eller retsvæsnet.

Tidligere PET-chef, statsadvokat og politidirektør ved Københavns Politi, Hanne Bech Hansen, har i serien om vicekriminalkommissær Marika Els øset af sin viden fra en lang karriere.

Det gør hun på sin egen lidt træge og ind imellem mostermoraliserende måde, der appellerer til et modent Barnaby-segment med hang til lige dele frygt og troværdighed, og det er langt hen ad vejen godt, grundigt og gysende.

I »Under rosen«, der er tredje bind i serien, bliver en højgravid prostitueret taget til fange, og under fuld narkose får hun fjernet barnet af en bister læge og en jordemoder, der senere forsvinder. Samtidig får en ældre arkivar fingre i en anonymt indleveret kasse med gamle dokumenter om forbyttede børn fra mellemkrigstidens Norge. Arkivaren begraver sig i sagen, og med god hjælp fra en af de nu meget voksne hovedpersoner finder han frem til den voldsomme forhistorie, der stadig sætter ringe i vandet i dagens Danmark.

Hanne Bech Hansens to-sporede plot er godt fundet på, men desværre er det ikke helt fermt skruet sammen. Desuden er der lidt for mange unøjagtigheder og for mange uvedkommende detaljer undervejs til, at bogen helt rammer skiven. Troværdigheden, må man konstatere, gør det ikke alene.

Effektiv, spidsfindig og en anelse oppustet

Titel: »Davidsstjerner«. Forfatter: Kristina Ohlsson. Oversættelse: Lilian Kingo. Sider: 511. Pris: 299 kr. Forlag: Modtryk. Karakter: ★★★★✩✩

Så er der mere spændstighed i svenske Kristina Ohlssons »Davidsstjerner«. Ohlsson, der tidligere har arbejdet som sikkerhedspolitisk analytiker i Rikspolisen og i OSCE, blander storpolitiske og familiære konflikter på genial vis, og det er med til at give et godt anslag, et godt tempo og et rigtig godt plot.

En ung pædagog skydes ned foran børn og forældre i en jødisk børnehave i Stockholm, og få timer efter forsvinder to ti-årige jødiske drenge sporløst. Politiet med Alex Recht og den akademikeruddannede Fredrika Bergman i spidsen er længe på bar bund, men med indirekte hjælp fra den jødiskfødte Säpo-chef, Eden Lundell, får de fornemmelsen af, at der er noget særligt ved den israelske sikkerhedschef Efraim Kiel. Han er på lynvisit i Sverige, men går snart under jorden, og sporene fra både ham og selve sagen fører svensk politi til en bestemt kibbutz i Israel.

»Davidsstjerner« er på mange planer en rigtig god krimi med en effektiv vekselvirkning mellem fortid og nutid, hvor læseren på spidsfindig vis får serveret slutningen i begyndelsen af bogen. Desværre benytter Ohlsson sig ind imellem af en lidt oppustet, dramatisk skrivestil, der på ingen måde er nødvendig for at holde spændingen oppe, tværtimod.

Forførende første kapitel

Titel: »VIP-RUMMET«. Forfatter: Jens Lapidus. Oversættelse: Iben Mondrup og Niels Lyngsø. Sider: 431.Pris: 299 kr. Forlag: Modtryk. Karakter: ★★★★★✩

Den slags faldgruber ryger landsmanden Jens Lapidus ikke i. Han har med »VIP-RUMMET« skrevet en af sine bedste krimier, der både indeholder hans sædvanlige og stærke indsigt i såvel underverdenen som det veltunede advokatunivers, og som er opbygget, skrevet og leveret lige præcis, som en god krimi skal. Stramt og spændstigt, men med en ny og klædelig varme i Lapidus’ karakteristiske noir-stil. Og så er den ikke at forglemme kyndigt oversat.

Efter at have siddet otte år i fængsel kommer Teddy ud til en forandret virkelighed, hvor han dels skal lære at begå sig, dels skal have afdraget på en gammel gæld. Han tager modstræbende imod et tilbud fra en kendt erhvervsadvokat, der har besluttet sig for at hjælpe en bekendt, hvis søn er forsvundet. Sammen med den ambitiøse og let sippede advokatfuldmægtige Emelie Jansson går han i gang med en utraditionel efterforskning, der fører det uhomogene makkerpar forbi kriminelle i flere forskellige samfundslag og frem til en overraskende opklaring.

»VIP-RUMMET« er første del i en planlagt serie om det umage efterforskningshold, og den har slået en fræk og forførende tone an. Fortsættelsen følges.