Facebook: At fjerne indhold er ikke altid den rette løsning

Internationalt initiativ arbejder på at få Face­book til at finpudse sine regler, så billeder og bud­­skaber, der forherliger voldtægt og vold mod kvinder, bliver bandlyst. Facebook forsvarer en del af den type indhold, selv om man også finder det afskyeligt.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er svært at finde en nøgen krop på Facebook. Det sociale medies regler forbyder nemlig nøgenhed. Det er knap så svært at finde et billede af en forslået kvinde tilført en rask bemærkning om, at kvinder da fortjener nogle tæsk. Eller et fotografi af en bevidstløs kvinde, der bliver båret væk af en mand, mens billedet er blevet udstyret med ordene: »Rohypnol – When traditional dating methods just aren’t cutting it!«.

Som Berlingske beskrev mandag, er flere internationale organisationer og grupper samt Dansk Kvindesamfund gået til kamp mod kvindehad på Facebook. De mener, at det sociale medies grænser er for vide og finder det utilstedeligt, at Facebook i en del tilfælde tillader kvindefjendsk indhold, når bare det bliver kategoriseret som »humor« eller »kontroversiel humor«.

»Det virker som om, at Facebook ikke går ret meget op i området,« siger britiske Laura Bates, som har grundlagt det internationale initiativ The Everyday Sexism Project, som blandt andet bekæmper budskaber om voldtægt og vold mod kvinder på Facebook.

»Facebook har ellers tidligere haft succes med at gå efter bestemte former for hadefuld retorik som eksempelvis antisemitisme. Men det ser ikke ud til, at vold mod kvinder og piger er et lige så vigtigt område for dem. Deres respons på anmeldelser om sider om hustruvold og voldtægt har været ekstremt skuffende. De har ofte afvist at fjerne den form for indhold med henvisning til, at det ikke overtræder deres regler. Først når journalister er begyndt at skrive om det, er det ofte på mystisk vis blevet fjernet« siger Laura Bates.

Mange hensyn

Facebooks nordiske policy-chef, Thomas Myrup Kristensen, skriver i en mail til Berlingske, at virksomheden reagerer hurtigt og fjerner indhold, hvis det overtræder Facebooks regler, og at Facebook ikke er forhåndsindtaget i forhold til bestemte grupper. Han opfordrer desuden til, at man straks anmelder indhold, hvis man er i tvivl om, hvorvidt det bør befinde sig på sitet.

»Det er dog sådan, at i et så forskelligartet fællesskab med en millard brugere, ser vi til tider, at folk poster indhold, som opfattes som krænkende, eller folk forsøger sig med grovkornet humor. Selv om det kan være vulgært og stødende, er usmageligt indhold i sig selv ikke en overtrædelse af vores politikker, men vi kræver, at sådanne sider tydeligt mærkes – så brugerne er klar over, at indholdet kan være dårlig smag,« skriver Thomas Myrup Kristensen og fremhæver, at det er en konstant udfordring at nå frem til retningslinjer, som både tillader brugerne at udtrykke sig og tager hensyn til andre menneskers rettigheder og følelser.

»Vi ønsker at beskytte vores brugere og samtidig – så vidt som muligt – bevare deres evne til at kommentere på den verden, vi lever i. Mange af siderne med kontroversiel humor, som er blevet fremhævet på det sidste, er afskyelige – også for mange af os, der arbejder hos Facebook. Den type indhold udfordrer os alle og kan være stærkt ubehagelig. Det er let at forsvare synspunkter, vi kan lide, men det er yderst vanskeligt at forsvare dem, vi foragter. Vores tro på værdien af åbenhed er dog kun virkelig reel, når vi er villige til at gøre det sidste. Vi mener også, at det ikke altid er en løsning at fjerne indhold. Der skal være frihed til at debattere alvorlige emner som disse, hvis vi skal bekæmpe fordomme,« lyder det fra Thomas Myrup Kristensen.

Pres fra annoncører

Laura Bates og det internationale initiativ The Everyday Sexism Project forsøger nu at få Facebooks annoncører til at påvirke den digitale gigant. De har indtil videre kontaktet 15-20 virksomheder for at gøre dem opmærksom på, at deres annoncer optræder side om side med kvindefjendsk indhold på Facebook.

»Næsten alle virksomhederne har svaret hurtigt og offentligt og meddelt, at de finder det dybt bekymrende og vil opfordre Facebook til at gøre noget ved problemet,« fortæller Laura Bates.

Blandt de firmaer, som har reageret på henvendelsen, er Dove, FinnAir, Vodafone, Amazons lydbogsfirma Audible, meningsmålingsfirmaet Survey Monkey og forsikringsselskabet Sun Life Direct.

En enkelt virksomhed – det digitale faciliteringsfirma West Host – meddelte, at de øjeblikkeligt trak deres annoncer på Facebook tilbage, efter at The Everyday Sexism Project havde sendt dem et screendump, hvor en West Host-annonce optrådte sammen med Facebook-siden »Shit talking sluts need a good punch in the head«, som er rubriceret som kontroversiel humor på det sociale medie.

»Adskillige virksomheder har givet os den tilbagemelding, at de har bedt Facebook fjerne det misogyne indhold. Men vi har også ladet firmaer vide, at det er nødvendigt, at de lægger yderligere pres på for at få Facebook til at ændre praksis for moderation af indholdet og får finpudset sine regler, så det bliver klart, at denne form for indhold ikke vil blive tolereret. Ellers har annoncørerne ingen garanti for, at deres annoncer ikke vil blive vist sammen med den slags sider igen og igen,« siger Laura Bates, som har indtryk af, at kvindehadet på Facebook er i vækst:

»Der er tusindvis af grupper, sider, billeder og andet indhold, som Facebook tillader, der portrætterer vold mod kvinder og voldtægt og som laver jokes, opfordrer eller hylder seksuel vold. Det drejer sig blandt andet om sider som »punching your girlfriend in the face« og billeder af forslåede og blødende kvinder.«

Facebook oplyser til Berlingske, at virksomheden har meget svært ved at måle tonen i debatten på bestemte områder, hvad enten det drejer sig om kvinder eller et andet emne, men at man har indtryk af, at kravet om, at folk skal bruge deres rigtige navn skaber et tryggere og mere åbent miljø, hvor alle skal tage ansvar for deres synspunkter og handlinger.