Eurovision-scenen afsløret

Ved et pressemøde I B&W Hallerne onsdag afslørede DR Eurovision-scenen. Head of Show, Jan Lagerman, fortæller, at man helt bevidst – i modsætningen til tidligere år, der bar præg af bløde og feminine træk – er gået efter et anderledes, kraftfuldt og maskulint udtryk.

Foto: Jonas Skovbjerg Fogh

Trykfølsomt gulv, en 1.200 m2 LED-skærm og vand rundt om scenen. Det var nogle af de mange detaljer af indretningen showchef Jan Lagermand Lundme og producer Per Zachariassen nåede at afsløre om Eurovision-scenen ved et officielt pressemøde i B&W Hallerne på Refshaleøen i København onsdag aften.

»Det har været enorm vigtigt for os at skabe noget, der aldrig har været set før.Derfor har vi været ud i hele verden og finde det nyeste teknologi indenfor scene. Og det synes jeg, vi er lykkedesrigtig godt med,« siger Jan Lagermand Lundme til Berlingske og fortsætter:

»Vi har haft en ambition om at være sindssygt kraftfulde i vores udtryk. Derfor er vi helt bevidst – i modsætning til tidligere år, der bar præg af bløde, feminine farver og træk – gået efter et anderledes kraftfuldt og maskulint udtryk.«

At scenen er placeret i et gammelt skibsværft, har således givet de kreative hovederanledning til at lege med tematikken. Indretningen er meget tydeligtinspireret af skibsfart og vand, og afspejler således omgivelserne. For ligesom man i Danmark og på Refshaleøen i særdeleshed er omgivet af masser af vand, er man på scenen det også.

I et langt bassin rundt om scenen er der40 m3 vand. Det vil i løbet af showet både blive brugt som bade-bassin og som affyringsrampe for ild og fyrværkeri.

Scenen består desuden af forskellige elementer. Der er blandt andet en stor ”kubus” – en gigantisk terning, der er hulet ud, så hver af de 37 delegationer kan stå inde midt i den eller gå hel ud til spidsen af menneskehavet af 10.000 publikummer. Og så er der for første gang en trykfølsom skærm, sådan at scenegulvet kan bruges til at lave visuelle effekter med.

Det består af en 13 gange 13 meter interaktiv LED-flade, som reagerer som touchskærmen på ens smartphone. Når kunstnerenbevæger sig rundt på scenen, vil han eller huns bevægelser sætte sig som fodspor i sne, og det grafiske udtryk ændre sig helt afhængigt af, hvor kunstneren bevæger sig på scenen.