Et spøgelse i Spanien

»The Devils Backbone« Guillermo del Toros fængslende The Devils Backbone« befinder sig uden for alle velkendte genrer.

Det ene øjeblik farer Guillermo del Toro rundt i Hollywood og laver hårdtslående kassesucceser som »Blade 2« og »Hellboy«. Det næste øjeblik befinder han sig i Spanien og skaber mærkelige, dybt personlige værker som den poetiske »Pans labyrint«. Her er tilsyneladende tale om en karriere med store udsving i lødighed og substans, men alligevel er der klare fællestræk mellem den mexicanske instruktørs film dels en dristig kombination af det realistiske og det overnaturlige, dels en udsøgt stilistisk bevidsthed, som gør alle filmene til en fornøjelse at se på uanset graden af seriøsitet. »The Devils Backbone« der vises med engelske undertekster er fra 2001 og minder en del om den senere »Pans labyrint«. Begge film har et barn som hovedperson og den spanske borgerkrig som blodig baggrund, og begge spænder fra rå realisme til mystiske møder med det metafysiske. Relationerne mellem forældreløse drenge fylder en del af filmen, men det hemmelige seksuelle forhold mellem et drengehjems modne kvindelige leder (spillet af Marisa Paredes fra Pedro Almodóvars »Alt om min mor«) og en flabet ung altmuligmand hører ikke ligefrem hjemme i en børnefilm, og både metafysik og erotik må vige for naturalistisk gru, da drengehjemmet rammes af en voldsom katastrofe. Med andre ord er dette ingen nem film at forholde sig éntydigt til, men fængslende er dens dunkle antydninger afgjort, og visuelt er den en nydelse med sine elegante, næsten umærkeligt glidende kamerabevægelser. Guillermo del Toro går frygtløst egne veje, og skønt det undertiden kan være vanskeligt at se, hvor han helt præcis vil hen, leverer han i »The Devils Backbone« en raffineret udfordring til det publikum, der ikke er bange for det uforklarlige.