Et spejl af havnens lys og lyd

Lydskulpturen »Vindspejlet«, der de kommende måneder kan opleves på Ofelia Plads ved Skuespilhuset, er første led i et toårigt kunstprojekt på den gamle mole i Københavns Havn.

Lydskulpturen »Vindspejlet« på Ofelia Plads spejler havnens lys og lyd, nutid og historie. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Udsigten er formidabel, når man står på spidsen af den gamle Kvæsthusmole, der i dag hedder Ofelia Plads og er et af Københavns nye rekreative byrum. Til den ene side Papirøen

Udsigten er formidabel, når man står på spidsen af den gamle Kvæsthusmole, der i dag hedder Ofelia Plads og er et af Københavns nye rekreative byrum. Til den ene side Papirøen og Operaen, til den anden Amalienborg og de fine gamle pakhuse i Toldbodgade, og lige frem fregatten Peder Skram. Det hele akkompagneret af vindens susen, mågeskrig og bølge­skvulp langs bolværket.

Det er denne mangfoldighed af indtryk, af nyt og gammelt, himmel og hav, som de to billed-­ og lydkunstnere Ragnhild May og Ea Borre har forsøgt at samle i deres fem meter høje lydskulptur »Vindspejlet«, der kan opleves på pladsen de kommende to måneder.

Skulpturen er formgivet som en gigantisk bøje med en vejrhane i toppen og roterende arme udstyret med røde og gule metaltrekanter og kegleformede »klokker«, der bevæger sig hurtigere eller langsommere afhængig af, hvor meget det blæser. I toppen af skulpturen er anbragt en mikrofon, som opfanger vindens susen og sender lyden ud gennem højttalere i de to »klokker«.

»Skulpturen er lavet specielt til pladsen her, og visuelt har vi især ladet os inspirere af det maritime miljø,« forklarer Ragnhild May.

»De røde og gule farver refererer til signalfarverne på flag og bøjer. Og den gråblå farve, som man kender fra krigsskibe, er lavet specielt til at kunne gå i ét med himlen og havet. Det interessante ved farven er, at den ændrer sig afhængig af både vejret og omgivelserne, og om man er tæt på eller langt fra. Tæt på er den grå, når man kommer længere væk, er den mere blå, men på grund af skibslakkens blanke overflade kan den også reflektere andre farver fra omgivelserne.«

Kunstnerne Ragnhild May (tv.) og Ea Borre har samlet indtryk af lyd og lys, nutid og fortid i deres fem meter høje skulptur »Vind­spejlet«, der de næste to måneder er placeret yderst på Ofelia Plads. Foto: Thomas Lekfeldt Fold sammen
Læs mere

Det var en fælles fascination af blæseinstrumenter som fløjte og orgel og kombinationen af instrumenter, mekanik og lyd, der bragte de to kunstnere sammen. Ea Borre er ud over billedkunstner også uddannet orgelbygger, og Ragnhild May har udover sin uddannnelse på kunstakademiet studeret lydkunst på Bard College i New York. (USA). Hun har bl.a. arbejdet med at inddrage forskellige typer af fløjter i sin kunst.

Om lydoplevelsen i »Vindspejlet« forklarer Ea Borre:

»Allerede første gang vi var herude på pladsen, blev vi fascinerede af lyden – havet og vinden er meget fremtrædende. Når lyden er passeret gennem skulpturen og ud gennem højttalerne i de roterende arme, vil man opleve den såkaldte Doppler-effekt, nemlig at den samme tone opleves lysere, mens den nærmer sig, og mørkere, når den fjerner sig igen. Man kan vælge at stå lige under keglerne, hvor lyden kommer kraftigst ud, og opleve den bølgende bevægelse af lyden, der kommer og går i takt med armenes rotation. Men man får måske en mere interessant oplevelse ved at bevæge sig i forhold til skulpturen og opleve, hvordan både lys og lyd hele tiden ændrer sig. Og hvis man kommer flere gange, vil man opdage, hvordan skulpturen giver helt forskellige indtryk afhængig af vind og vejr – ligesom vinden kan blive aggressiv, kan skulpturen også blive det.«

»Vindspejlet« er udvalgt på baggrund af en idéindkaldelse i foråret, som Foreningen Ofelia­ Plads tog initiativ til sammen med Dansk Komponistforening og konsulentvirksomheden Umage, der har specialiseret sig i at kuratere og rådgive om kunst i det offentlige rum. Der kom 34 forskellige forslag fra kunstnere i både ind- og udland, og »Vindspejlet« blev ifølge juryens motivation udvalgt på grund af »de skulpturelle kvaliteter og samspillet mellem lyd, bevægelse og skulptur«.

Foreningen Ofelia Plads, der består af Realdania, Det Kongelige Teater og Jeudan, har foreløbig afsat to år til at eksperimentere med, hvilken forskel kunsten kan gøre på den nye plads, forklarer Lotte Boesen Toftgaard fra Umage, der er ansat som kurator på kunst­projekterne.

»Ofelia Plads har en helt særlig identitet som både et moderne byrum og et historisk sted med en vigtig kulturarv, og her er det oplagt også at skabe nogle stedsspecifikke kunstværker, der kan stå her i længere tid og oplevelses­mæssigt kan fungere som et alternativ til de mange kortvarige events af forskellig art, der præger pladsen foråret og sommeren igennem,« siger hun.

»Derfor har vi valgt at opstille værkerne om efteråret, hvor der ikke sker så meget andet på pladsen. »Vindspejlet« bliver det første, men vi har allerede det næste på tegnebrættet, som efter planen bliver opstillet i efteråret 2018.«

»Vindspejlet« indvies i eftermiddag kl. 16-18, hvor man kan opleve en danseperformance, koreograferet af Stine Frandsen og Ruth-Johanne Andersson, der spiller sammen med skulpturens lyde og bevægelser. Skulpturen kan ses indtil 30. november.