Et ikke helt udfoldet talent

Malene Clante skriver i lange perioder stilstikkert og stærkt, men hun holder ikke kadencen hele vejen.

Hvis nærværende anmelder havde været Malene Clantes forlagsredaktør, ville »Sommerhistorier« ikke være udkommet endnu.

Manuskriptet, der rummer smukke skud og indimellem næsten udfoldede noveller, ville være blevet gødet og beskåret med gode råd og ansporinger til yderligere forbedringer, og bogen ville først være sendt i trykken, når den spirende skønhed var blevet til et frodigt og fyldigt skrift.

Man lægger ikke »Sommerhistorier« upåvirket fra sig, men man kan godt tillade sig at forvente mere af Malene Clante, skriver Berlingskes anmelder Merete Reinholdt. Fold sammen
Læs mere

For lad det være sagt med det samme: Malene Clante kan fortælle historier. Komposition, temaer og (indirekte) person­beskrivelser rammer oftest lige på kornet; det meste er bemærkelsesværdigt, noget ganske fremragende.

Hun fanger det hverdags­almindelige med overbevisende klarhed, og hun formår med sin sprøde, spændstige og meget registrerende pen at gøre det banale fatalt, det konturløse skarpt og kantet.

Kampen for harmoni

I de 11 relativt korte fortællinger, der foregår i enten Berlin, København eller provinsen fra 1930erne og op til nutiden, kæmper forskellige menneskeskæbner for at finde en form for harmoni i livet, lykke velsagtens, hvor konflikter og kærlighed kan leve side om side.

En af de mere vellykkede noveller er »Hands On« om aktivitetsstedet Sansehuset, hvor de mange kvindelige ansatte en dag får en guitarspillende mandlig kollega. Hans tilstedeværelse varsler uro og nye tider, hvor både de indbyrdes forhold og kvindelig samhørighed (eller medsammensvorenhed) sættes i relief.

»Bryllupsdag« er ligeledes en så godt som fuldt udsprunget blomst, der passende kunne være indgået i den buket, som dog aldrig gives, da et midaldrende ægtepar tager et par dage på fint hotel i København for – velsagtens – at fejre hinanden.

Der er imidlertid ikke megen munterhed at spore, ligegyldigheden i forholdet afdækkes gradvist og grumt, og Clantes talent for antydningens kunst gør historien til en fin og bittersød anti-romance.

Flygtningeaktuel historie

»1933« om den jødiske Antonie, der er kommet til København tre dage tidligere, og nu er på vej hen ad Strandboulevarden til en advokat for at få styr på sit fremtidige liv, er en næsten flygtningeaktuel fortælling om flugt, frygt og enfoldighed.

»Kommunister« er en 1980er-historie om barndom, brud og bedrag og om, hvordan en mislykket sommerferie i et oversolgt udlejningshus ender med forældrenes skilsmisse og jeg-fortællerens flugt fra ... ja, virkeligheden.

Når disse fine noveller – både de omtalte, men især de ikke-omtalte – alligevel ikke helt folder sig ud, skyldes det først og fremmest, at Clante rent sprogligt ikke holder kadencen hele vejen.

I lange passager skriver hun stilsikkert og stærkt, og man føler sig tryg og i godt selskab, men midt i det hele taber blomsten blade, sprogtonen ændrer sig, og de fine hverdagsbeskrivelser og skarpt portrætterede almindeligheder falder til jorden med et bump og bliver … almindeligheder. Banale og blottede for den fine balance, som forfatteren rent faktisk mestrer det meste af tiden.

Man lægger ikke »Sommerhistorier« upåvirket fra sig, men man kan godt tillade sig at forvente mere af Malene Clante.

Titel: Sommerhistorier.

Forfatter: Malene Clante.

Sider: 144. Pris: 179 kr.

Forlag: Mellemgaard.