»Et fuldstændig overvældende fænomen«

Den voksede frem af ingenting, men på ingen tid blev »Fifty Shades- serien« en verdensomspændende succes. Hvorfor? Den har en form for X-factor, mener forlags- direktør Jakob Malling Lambert, der købte rettighederne billigt på et tidligt tidspunkt.

Foto: Universal Pictures Fold sammen
Læs mere

I begyndelsen af 2012 blev direktøren for forlagsgruppen Rosinante & Co., Jakob Malling Lambert, opmærksom på, at der var noget i gære. Nogle bekendte fra den britiske forlagsverden fortalte ham om en usædvanlig udgivelse, der var på vej.

»Det var mest ment som en advarsel a la »den skal du ikke røre ved«. De syntes, at den var forfærdelig. Men jeg blev nysgerrig,« fortæller Jakob Malling Lambert.

 

Forlagsdirektøren fik fat i manuskriptet og tog det med hjem og læste.

»Jeg syntes absolut, at det havde et eller andet, så jeg gav det videre til min kone. Først studsede hun over, hvad det mon var. Men hun lagde det ikke fra sig. Hun sad hele dagen og læste. Og så tænkte jeg: »Nu køber vi det,« forklarer Jakob Malling Lambert, som fik rettighederne til den danske udgivelse billigt, fordi »Fifty Shades«-bølgen ikke var begyndt at buldre derudad endnu.

E.L. James’ Fifty Shades-bøger blev født på nettet, da TV-produceren Erika Leonard begyndte at skrive en historie på et fanfiction-site. Hun var en stor fan af Stephanie Meyers »Twilight«-saga, og Fifty Shades var oprindeligt såkaldt fanfiction, hvor amatører digter videre på en etableret forfatters hovedkarakter. I takt med at Erika Leonards erotiske beretning om hovedpersonerne i Twilight, Bella Swan og Edward Cullen, blev bemærket af flere og flere læsere på nettet, løsrev hun dem fra Twilight-universet og ændrede deres navne til Anastasia Steel og Christian Grey. Endnu flere fik øje på fortællingen på nettet, før de etablerede forlag opdagede den usædvanlige historie, som Erika Leonard udgav ét kapitel af ad gangen, og som man oprindeligt kunne læse kvit og frit på nettet. Siden da er Erika Leonards Fifty Shades-bøger blevet oversat til 52 sprog og udkommet i mere end 125 millioner eksemplarer på verdensplan.

Et særligt greb

»Der er noget, som hedder en bestseller. I Danmark sælger en bestseller måske 100.000 eksemplarer, det kan også være mindre. Og så er der noget, som er mere end en bestseller. Fifty Shades er en blockbuster – et fuldstændig overvældende fænomen. Indtil videre har vi solgt over 700.000 eksemplarer i Danmark. Det er ganske usædvanligt,« siger Jakob Malling Lambert, der har et par bud på, hvorfor netop Fifty Shades er blevet et fænomen.

»Jeg tror, at det skyldes, at titlen er rigtig god, og så har den et særligt greb, en form for X-factor – noget unikt i påfundet – og det gør hele forskellen. I Stieg Larssons Millennium-bøger er Lisbeth Salander det særlige greb. I Harry Potter-bøgerne, som jo egentlig bare er en traditionel kostskolehistorie, er magien det særlige greb. I Fifty Shades er SM-sex det unikke i påfundet,« siger Jakob Malling Lambert, der også fremhæver, at Fifty Shades-bøgerne i den grad kommer læserne i møde.

»De er lettilgængelige, superromantiske kærlighedshistorier, og der sker noget på hver side.«

Men en helt afgørende faktor er, at bogen er blevet et fænomen.

»Fænomen-bøger kommer ud til så mange mennesker, at man bliver nødt til at undersøge, hvad det er. De er hinsides anmeldelser. Det er ligesom mode, og det er umuligt at svare på, hvorfor det lige præcis er én ting frem for en anden, der bliver et fænomen. Når jeg sidder og ser vores fulde program – vi udgiver over 100 bøger om året – så tænker jeg ofte: Denne her bog er virkelig, virkelig god. Hvorfor er der kun 400 mennesker, som gider købe den? Det kan man ikke altid svare på. En bog skal falde ned et sted, hvor den kan gro.«

 

Fifty Shades-bøgerne har selvsagt været gode for forretningen Rosinante & Co.

»De har betydet rigtig meget for vores økonomi. Alle forlag er afhængige af at have en bestseller, så man har nogle indtægter, som man kan investere andetsteds. Vi spænder jo fra Fifty Shades til lyriktidsskriftet Hvedekorn, der bliver trykt i nogle få hundrede eksemplarer. Men Fifty Shades har også været god for hele bogbranchen,« siger Jakob Malling Lambert med reference til en statusartikel om bogåret 2012 i branchemagasinet The Bookseller. Her blev det konkluderet, at Fifty Shades-bøgerne trak hele bogbranchen fra røde til sorte tal på bundlinjen i 2012.

»På det tidspunkt befandt bogbranchen sig i noget, der mindede om en depression. Ud af det blå kom så disse bøger, som skabte et fornyet livsmod. Og hvor kom det fra? Erika Leonard havde siddet og skrevet det på nettet, og hun var helt ukompliceret og nede på jorden. Når man spurgte hende om budskabet i bøgerne, så svarede hun: »Jeg kan ikke tilbyde nogen budskaber, kun fantasier«.