Et frirum for publikum

Festivalformatet er slået stærkt igennem på teaterfronten over hele landet. Fra på onsdag og 11 dage frem fyldes København for tredje år i træk med forestillinger fra mange af landets teatre – og en række udenlandske – under CPH STAGE.

Fra forestillingen »Som i himlen«. Foto: Morten Faurby. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Festivaler for teater stod centralt, da kulturminister Marianne Jelved for nylig præsenterede et Visionskatalog, skabt i samarbejde med hele teaterbranchen.

Det er der mange grunde til, men et par af dem er ifølge visionsudspillet, at en festival er en god mulighed for at præsentere publikum for internationale teaterkunstnere, men også for at lade danske scenekunstnere møde internationale kolleger og skabe netværk til teaterfolk verden over.

Festivalen CPH STAGE nævnes ikke konkret i udspillet, men på mange måder er den tre år gamle københavnske teaterfestival netop dén samlende, brede festival for voksenteater, der efterlyses fra Kulturministeret. Med over 100 forestillinger fra både Danmark og udlandet, arrangementer for både fagfolk og publikummer og med gratis oplevelser til nye teatergængere tilbyder CPH STAGE mange møder med teaterkunsten, når festivalen slippes løs fra på onsdag i næste uge.

Danmark har generelt en del teaterfestivaler rundt om i hele landet, især om sommeren: Waves Festivalen i Vordingborg og Passage i Helsingør for at nævne et par af de største. Det er ikke uden grund, at festivalformatet er slået markant igennem hos publikum, mener Anja Mølle Lindelof, der er lektor i performancedesign ved RUC. For festivalformatet passer på næsten alle punkter rigtig godt til et moderne publikum:

»En festival skaber et stort frirum for publikum. De kan gå til og fra, der er et stort udbud af forestillinger, og de behøver ikke beslutte sig flere måneder i forvejen for, hvad de vil se, og dermed er der også basis for at turde se noget andet end det, man ellers ville se,« vurderer Anja Mølle Lindelof, der også påpeger, at en festival sætter det sociale aspekt ved at se teater – det at vi er sammen om det – endnu mere i fokus:

»Det er en generel udvikling, hvor det handler lige så meget om det før og efter forestillingen og om det sociale aspekt i det at gå i teatret, som det handler om det rent æstetiske, forestillingen. Det er ikke nødvendigvis i selve værket, værdien ligger for publikum i dag. Her varetager festivalformatet mange publikumsgruppers interesser.«

På CPH STAGE får publikum da også både klassiske forestillinger i en teatersal, hvor man skal købe en billet, en hel del gratis teater i det offentlige rum, og forestillinger, som man selv kan få lov til eller ligefrem skal være medskabende på.

Med tre års erfaring på cv’et, et støt stigende antal forestillinger på programmet og en udvidelse af samarbejdspartnerne til i højere grad også at gælde internationale teaterfolk, arbejder CPH STAGE sig ihærdigt hen mod at blive den samlende festival for voksenteater, som Kulturministeriet skriver om i det nye visionspapir.

Festivalleder Morten Krogh mener da også, at CPH STAGE er vigtig, netop fordi den er et mødested for teaterfolkene, og fordi den samler op på teatersæsonen og giver publikum mulighed for at få set de forestillinger, de ikke har nået eller har kunnet se, fordi de spillede for langt væk fra dem.

»Sidste år voksede festivalen meget. Den blev stor med 95 forestillinger. I år er der ligeså mange med, så vi har arbejdet på at lette publikums vej ind i programmet. Det har vi blandt andet gjort ved, at et uafhængigt panel af vidende teaterfolk har valgt ni highlights på festivalen. Ligesom vi også har lavet nogle temaer, som for eksempel »Køn på scenen«. I det trykte program og på hjemmesiden kan man så se, hvilke forestillinger der ligger inden for dét tema, som man er interesseret i.«

hjemmesiden er der også guides, hvor teaterfolk peger på de forestillinger, de gerne vil se.

Men ellers er den mest markante og synlige hjælp til publikum nok oprettelsen af et stort festivalcentrum på Nørrebro Teater i Ravnsborggade. Det åbner officielt for publikum den første festivaldag 10. juni kl. 15 med kaffe, kage, rundvisning og ikke mindst mulighed for at tale med og orientere sig i det store udbud af forestillinger, der spiller i løbet af festivalen.

»I vores festivalcentrum på Nørrebro Teater kan publikum få hjælp til at finde forestillinger, de kan få informationer om festivalen og få hjælp til billetkøb for eksempel,« siger Morten Krogh.

Festivalcentrummet på Nørrebro Teater vil om formiddagene have arrangementer, der især er henvendt til branchefolk, men man kan altid komme forbi, også bare for at hænge lidt ud og hvile sig mellem indtrykkene eller tage nye ind.

For i festivalcentrum vil der også være en lyttelounge, hvor man kan høre teaterstykker.

Igen i år kan man også stadig købe billetter til forestillingerne i billetbutikken i Nørregade over for Folketeatret.