Mindre end en times kørsel fra København, i den svenske by Lund, ligger det gamle Grand Hotel Lund, hvor gæster siden 1899 har sat sig til rette med mad og drikke.
Det gør gæsterne stadig, hvad enten det er i bistroen eller i den mere pompøse Grand Matsal. For under coronakrisen har Grand Hotel i lighed med alle andre restauranter og hoteller i Sverige holdt åbent og ikke som i Danmark været lukkede.
Hvis vi skæver til Grand Hotels restauranter, hvad er det så, vi måske kan forvente herhjemme, når vi fra på mandag igen får mulighed for at nyde en god middag ude i byen?
Fremtidsforskeren Liselotte Lyngsø var forleden på en lille mission over grænsen til Grand Hotel Lund for at få et indtryk af, hvordan svenskerne i dag går ud og spiser, og hvilke forholdsregler, ledelsen på Grand Hotel Lund har taget i en krisetid.
»Ud over en pæn stor afstand mellem alle borde i restauranten er det tydeligt, at alle gæster spiser i små grupper. Gæsterne er, hvad man kan kalde for »klikeopdelte«, forstået på den måde, at de mennesker, man ankommer sammen med, også er de mennesker, man forlader restauranten med.
Ingen brødkurve eller menukort
Man henvender sig ikke til gæster ved andre borde, blander sig ikke med nogen, går ikke lige hen og får en sludder ved andre borde eller stopper nogen, der går forbi. Man holder sig for sig selv,« konstaterer Liselotte Lyngsø.
Hun tilføjer, at menukort på bordene er fjernet, det samme med brødkurve og alt, hvad der er »fælles«, og som mere end en enkelt person almindeligvis vil røre ved.
Buffeten, hvor gæsterne tidligere selv har kunnet tage for sig af det, de har haft lyst til, er ikke længere en mulighed. I stedet serveres al mad og drikke af en tjener, der kommer hen til de enkelte borde med anretninger i portioner.
»Det slog mig, at alle tjenere i frontlinjen var i begyndelsen af 20erne. Jeg kan ikke sige, om det er bevidst fra hotellets side, at der ikke var tjenere i en lidt ældre aldersgruppe, men den eneste fra tjenerpersonalet, der var lidt ældre, befandt sig omme bagved.«
Som gæst skulle man ifølge Liselotte Lyngsø væbne sig med tålmodighed.
»Det var helt tydeligt, at det var hårdt for restaurantpersonalet med de mange individuelle ønsker fra gæsterne, efter at frokostbuffeten er fjernet.
Svenskerne har tradition for at gå ud at spise frokost. Og for gæster, der skal tilbage på arbejde og ikke har så meget tid, kan det være en ekstra udfordring, fordi serveringen netop tager længere tid med flere individuelle ønsker og hensyn.
Personalet virkede presset. Hotellet har fastholdt en 100 år gammel tradition: hjemmelavede vafler, hvilket tager tid oven i de mange individuelle ønsker,« siger hun.
To barstole imellem
For gæster, der ønsker en drink eller en øl i baren, er der to barstole mellem hver gæst. Man rejser sig ikke fra sin barstol, så det er tjeneren, der kommer hen til gæsten hver gang.
Ifølge Liselotte Lyngsø er der mulighed for at spritte hænder mange steder, ligesom hotellet oplyser, at der bliver gjort rent oftere end før coronakrisen.
Nogle af gæsterne på Grand Hotel Lund bliver der taget ekstra hensyn til, nemlig de sårbare.
»Det har gæsterne formentlig selv oplyst, da de har booket bord, og derfor er det personale, der serverer ved netop de borde, iført værnemidler i form af masker, mens nogle har visir på. Indtrykket er dog, at det kun er de færreste, der vælger at gå ud at spise, hvis de ikke er helt friske. Generelt så hotellets gæster særdeles friske ud. Der var eksempelvis ingen, der sad og hostede!«