Erotik på de skrå brædder

En række forestillinger under årets udgave af CPH Stage sætter fokus på erotik og sex – fra den pikante og forførende, til den mere dystre og perverterede slags.

Dette års CPH Stage byder på erotiske forestillinger i Sofiebadet på Christianshavn, hvor programmet giver publikum mulighed for at åbne sansesluserne op, lade sig forføre, pirre og nyde. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bob Katzenelson

Det dukker op hele tiden. I reklamer, film og TV, på nettet, i spalterne. Sex. Her og der og alle vegne.

Sex sælger. Hvorfor? Fordi vi hungrer efter det. Flertallet af os bruger store mængder tid på se på det, læse om det, fantasere om det, samt ikke mindst dyrke det selv. Gerne så meget som muligt, så tit som muligt og i nogle tilfælde så kinky som muligt.

Danmark har en lang historik som det seksuelle frisinds promised land. Vi var først til at frigive pornoen i 1969 og ifølge statistikkerne er forbruget større end nogensinde. Sex fungerer som kroppens lykkepille. En endorfin-eksplosion. »When I get this feeling/I need sexual healing« som Marvin Gaye sang. Har du succes i dit sexliv, så har du det sikkert også i resten af din tilværelse.

De fleste kan slet ikke få nok. Og så måske alligevel …

For hvordan er omstændighederne, når vi går i teatret? Hvordan oplever vi sex, når vi bliver konfronteret med nøgne kønsorganer, liderlighed, kropsvæsker og simuleret samleje, hvis de udspiller sig på scenen lige foran vores næser?

Reagerer vi anderledes, når vi sidder på forreste række i vores stiveste puds sammen med en masse fremmede? Bliver stemningen akavet? Småpinlig? Måske endda direkte ubehagelig?

Mange føler sig mere utrygge og bornerte omkring sex, når vi træder uden for komfortzonen i privaten. For hvem har lyst til at flashe sin liderlighed og stille sit seksuelle begær til skue offentligt?

Emner som onani, sadomasochisme og partnerbytte er jo almindeligvis heller ikke blandt de gængse samtaleemner over frokosten på jobbet, vel?

Men trods denne risiko for, at man kan blive konfronteret med sine egne grænser i teatrets iscenesatte rum, er sex slet ikke noget fremmedelement på de skrå brædder. I hvert fald ikke i årets program på scenekunstfestivalen CPH STAGE, hvor der optræder en håndfuld forestillinger, som har erotik og sex på dagsordenen.

At forføre publikum

En af de forestillinger, hvor erotikken kommer ganske utraditionelt i spil, er »Forført«, der er en co-produktion mellem DANSKDANSK og Teatergrad.

Forestillingen foregår i intime rammer på badeanstalten Sofiebadet på Christianshavn. Her inviteres publikum til at trække i badetøjet og give sig hen til en række frække, frisindede og forførende tableauer, der har forskellige stykker erotisk verdenslitteratur som omdrejningspunkt.

Fra Ovids elskovskunst, over den gamle arabiske kærlighedslære i »Den Duftende Have« og Shakespeare, til nyere tekster fra E. E. Cummings, Anais Nin og Pablo Neruda.

Ifølge programmet inddrages publikum aktivt i tableauerne. De inviteres til at deltage. Åbne sansesluserne op og give sig hen. Tage sig tiden til at lade sig forføre, pirre og nyde.

»Alle mulige litterære erotiske værker indgår i relationer på kryds og tværs. Noget er romantisk, noget er åndeligt og noget er mere hardcore. For eksempel har vi et loungerum, hvor der bliver læst en novelle op om en maler, som begærer en kvinde voldsomt.«

»Imens bliver publikum tilbudt frugter og vindruer, mens to af skuespillerne maler erotiske digte på dem. Sådan spilles der på mange parametre for at vække publikums sanser« fortæller Sandra Yi Sencindiver fra DANSKDANSK, der er kunstnerisk leder og selv medvirker i forestillingen.

Samtidig understreger hun, at de godt 30 publikummer, der er plads til i kurbadets intime rammer under forestillingerne, ikke skal forvente at komme i en swingerklub iklædt scenekunstneriske klær.

»Vi inviterer ikke til et stort orgie. Vi inviterer til en forførende oplevelse i selskab med fantastisk, saftig og potent litteratur. Vores samfund er i dag ret seksualiseret, men ikke særlig sensuelt. Det handler meget om bekræftelse, at se perfekt ud, om at udføre selve sexakten og derved nå til udløsningen, men hvor er spændingen, relationerne og forførelsesspillet blevet af? Det er der vi gerne vil tage publikum hen.«

»Her handler det ikke om at være pumpet, have den lækre krop og de strammeste balder. Det handler om noget helt andet. Om at forføre publikum. Vi har fundet et greb, hvor vi passer godt på folk, men også leder dem gennem nogle faser, hvor de gør nogle ting, de måske ikke havde forestillet sig inden. Det er en åbnende oplevelse og er en anderledes måde at være sammen med hinanden på. Her er der ikke noget ideal, man skal passe ind i,« fortæller Sencindiver.

De mørke drifter

I det tværkunstneriske kollektiv LOGENs forestilling »Historien Om Øjet«, som spiller på Republique, er erotiske sansninger ligeledes en central tematik. Her får sansningerne dog et markant mørkere, mere brutalt, men samtidig også ret skrøbeligt udtryk.

Stykket er baseret på den franske filosof og forfatter Georges Batailles erotiske romanklassiker fra 1928 af samme navn, hvor et ungt par grænseløst udlever deres dybeste perverse drifter i jagten på den ultimative ekstase.

Forestillingen, der fremføres af LOGENs fem medlemmer, er en cirka fire timer lang, rå blanding af visuelt sanseligt teater og improvisatorisk kunstinstallation. Batailles romanforlæg udgør den røde tråd, men selv om forestillingen styres af en nogenlunde fast dramaturgi, udvikler begivenhederne sig forskelligt fra aften til aften.

Brudstykker kombineres på nye måder og de finder nye former. Publikum inviteres momentvis til at bidrage. Men der er ingen tvang. Forestillingen er ikke betinget af publikums vilje til at deltage.

»Man går så langt, man ønsker. Det, tror jeg også, er en pointe hos Bataille. Det er meget vigtigt, at man sætter nogle grænser, men det er lige så vigtigt at skubbe til nogle af dem. Personligt synes jeg, de mørke drifter er en del af os. Bataille er fantastisk til at grave det ubevidste frem.«

»Selvfølgelig kan man snakke om perversiteten, men for mig er det ikke en perversion, som er super farlig. Man vinder noget ved at give sig hen til nogle af de tanker, billeder og emotioner, som lurer inde i os pæne mennesker, der har en god hverdag, hvor alt ser ud til at være så godt. Men måske er der noget godt i at bevæge sig ind i mørket? Derinde, hvor der også ligger en dødsangst og en angst for grænseoverskridelse.«

»Hos Bataille er det enormt grotesk, men også enormt morsomt. Der ligger en dyb emotionalitet i det, som jeg synes er enormt vigtig for mennesket at komme i kontakt med. Her er ingen tabuer, man ikke må tænke på. Det er bare fiktion. En leg. De der følelser findes, og vi må gerne komme i kontakt med dem. Det er bedre end at undertrykke dem,« fortæller Anja Behrens, som er et af LOGENs fem medlemmer.

Dialog omkring køn og sex

Forestillingen er dog ikke tænkt som et indlæg i seksuel- og kønsdebatten som sådan.

»Vi har talt om i kollektivet, hvordan man hengiver sig til denne tematik, uden at det bliver teoretiseret og politisk korrekt. Vi bliver bombarderet med meninger og teoretiske overvejelser omkring køn og sex hele tiden. Men for os handler det mere om den der lidt anarkistiske lyst. Den intuitive lyst. En lyst, som ikke nødvendigvis skal forklares eller være rigtig eller pæn,« forklarer Behrens og uddyber:

»Vi prøver at skabe en fælles ekstatisk rus i selskab med publikum. Komme tæt på hinanden af lyst og kærlighed. Grundlæggende er vores holdning, at vi gør det her sammen, og at vi alle er skrøbelige i det her Batailleske rum«.

Selv om der i festivalprogrammet optræder flere forestillinger, der på meget forskellig vis tematiserer erotik, sex og køn – fra de to oven for beskrevne, over de seksuelt frigjorte kvinder i Marcello Bosschar Theater Groups forestilling »From Ass to Ashes«, til Team Teatrets grotesk-satiriske komedie »Anonyme Sexister« om sexismens gunstige vilkår i det virtuelle rum, ligger der ingen forkromet »Sex sælger«-plan bag fra CPH STAGEs side. Slet ikke.

»Det er ikke os, der udvælger forestillingerne, men teatrene selv, som vælger hvilke forestillinger, de vil præsentere. Så vi har ikke siddet og kalkuleret med, at vi skal have noget mere sex. Og jeg tænker heller ikke, at teatrene har tænkt i de baner.«

»I år er der ganske rigtigt flere forestillinger, som ret eksplicit handler om sex, men det har der også været de andre år. Der har jo været sex på scenen, erotik og grænseoverskridende eksperimenter i scenekunsten i virkelig mange år. Så på den måde er det ikke noget nyt,« fortæller festivalleder Morten Krogh.

For ham forekommer det helt naturligt, at samfundets interesse i køn og sex også siver ind i scenekunsten.

»Scenekunsten – og dermed også de ting, som kan opleves under festivalen, afspejler mange af de ting, der sker i samfundet, og de debatter, som kører der. Her er der en del fokus på køn og seksualitet. Så det er naturligt, at mange af scenekunstnerne forholder sig til dem.«

»En af kunstens vigtigste opgaver er at behandle sådanne emner og skabe dialog omkring dem. Derfor arbejder vi på festivalen på at gøre publikum opmærksomme på de her aktuelle tendenser og problematikker,« siger Morten Krogh.