Er kapitler af verdenshistorien for mørke til at blive til spil?

Et prisbelønnet dansk spiludviklerfirma er kommet i modvind på grund af en sekvens i »Playing History: Slave Trade«, hvor spilleren skal gennemføre et tetrisspil med afrikanske slaver som brikker. Spillet er blevet kritiseret for at være stødende og racistisk, og debatten rejser spørgsmålet: Kan man game med historien?

I det danskproducerede computerspil »Playing History: Slave Trade« fra 2011 følger man slavedrengen Tim, som er blevet samlet op på den afrikanske vestkyst og sejlet til England med et slaveskib. Tim kommer i hænderne på skibets kaptajn, som gør ham til sin håndlanger på sin næste tur til Afrika, hvor endnu flere slaver skal fanges og bringes til kolonierne. Til at begynde med hjælper Tim med at købe og fragte de afrikanske slaver videre, men en dag støder han på sin søster, som også er taget til fange, og sammen beslutter de sig for at befri slaverne. Spillet har siden begyndelsen af september fået skarp kritik for en sekvens, hvor man som ?drengen Tim skal arrangere en række afrikanske slaver som tetrisbrikker på et slaveskib. Spillet er målrettet skoleelever i mellemskolealderen. Ill.: Serious Games Interactive Fold sammen
Læs mere