Er det i orden at bruge ordet ... (I)

Maja Lee Langvad debuterede i 2006 med den anmelderroste digtsamling »Find Holger Danske« om danskhed, fremmedhad og identitet. Hun er selv adoptivbarn fra Sydkorea.

Maja Lee Langvad. Foto: Torben Huss Fold sammen
Læs mere

Er det i orden at bruge ordet neger?

Det kommer helt an på, i hvilken sammenhæng man bruger ordet. Det kan bruges racistisk eller nedladende, men det kan også bruges anerkendende og være udtryk for en indforståethed blandt to eller flere personer. Der er måske en tendens til, at man godt må bruge ordet »neger« eller »nigger«, hvis man selv er det. Ligesom det er i orden at sige »bøsserøv«, »lebbe« eller »perker«, hvis man selv er det. Hvis man derimod ikke selv er det, er det mere korrekt at bruge »sort«, »bøsse«, »lesbisk«. Men man kan nu langt fra afgøre, om det er i orden at bruge »neger« eller »lebbe« ud fra hudfarve eller seksuel orientering. Man kan f.eks. godt forestille sig to hvide børn, der bruger »neger« eller »perker« på en anerkendende måde over for hinanden, fordi ordene er gået hen og blevet smarte.

Skal man ændre i børnebøger, hvor en person omtales som neger eller nigger?

Nej, det synes jeg bestemt ikke. F.eks. er »Lille Sorte Sambo« en børnebog, der er skrevet for over hundrede år siden, den er et vidnesbyrd om en tid og en bestemt måde at opfatte andre racer på. Bogen skal have lov til at blive ved med at være det vidnesbyrd. Det er helt absurd at ville tilpasse et gammelt værk en anden tid, end den værket er skrevet i, så hellere skrive nogle nye børnebøger, der spejler den tid, vi lever i i dag. Men det er da interessant, måske endda bekymrende, at de her gamle børnebøger er så populære, at de kan genudgives. Hvad skyldes det lige? Men jeg må sige, at jeg godt kan huske, når vi skulle synge »Tre små kinesere på Højbroplads« i børnehaven, og de andre børn løftede op i øjenlågene, så de fik skæve øjne. Det var da en fremmedgørende oplevelse for mig, som selv er skævøje. Og jeg tror da, at bøger såvel som alt muligt andet er med til at påvirke børns virkelighedsopfattelse. Man kunne måske opfordre forældre og pædagoger til netop at sætte børnene ind i den historiske tid, bøgerne er skrevet i.