En vaskeægte slyngel som helt

»Buffalo Soldiers« er en grim ogmoralsk tvivlsom soldaterfilm.

Om ikke andet går »Buffalo Soldiers« markant imod tidens herskende tendens i Hollywood-film til at fremføre patriotisk hyldest til den heroiske amerikanske hær. Tværtimod er denne film på overfladen stærkt kritisk, hvad den formentlig kun kan tillade sig at være, fordi den foregår i fortiden - nærmere bestemt i 1989 på en amerikansk militærbase i Vesttyskland, hvor den entreprenante soldat Ray Elwood (Joaquin Phoenix fra Thomas Vinterbergs »It's All About Love«) gør indbringende forretninger som narko- og våbenhandler.

Den amoralske Elwood - der ret foruroligende er filmens helt - får imidlertid problemer med en barsk ny oversergent og forelsker sig oven i købet i hans datter, hvorefter handlingen i »Buffalo Soldiers« mister enhver retningssans og slingrer blindt afsted i et genreløst ingenmandsland mellem satire, voldsfilm, psykologisk drama og kærlighedshistorie.

Det er altid en fornøjelse at se de urokkeligt troværdige veteraner Ed Harris og Scott Glenn, men som underholdning betragtet er den hidtil heldigvis ukendte australske instruktør Gregor Jordans sære sammensurium af en film deprimerende grimt og brutalt. Og selv om filmens skildring af dumme og grådige amerikanske soldater umiddelbart kan virke antimilitaristisk, aner man som et skjult budskab, at det ville være sundere for dem at kæmpe i en gedigen krig end at rende udisciplineret rundt og lege kriminelle i vattet fredstid. Det giver en temmelig ubehagelig smag i munden.