En popstjerne fødes

»Remix« Martin Hagbjers danske film »Remix« er af beskedent format, men troværdig, og unge Micky Skeel Hansen er fremragende i hovedrollen.

Foto: Christian Geisnæs. En dansk James Dean. Mickey Skeel Hansens overbevisende præstation udgør det stærkeste argument for at se »Remix«.
Læs mere
Fold sammen

Det hele handler om lancering og promovering. Hvis man er dygtig nok og kynisk nok, kan man gøre hvem som helst til popstjerne, men selvfølgelig er der en mental og moralsk pris at betale for en hurtig og kunstig succes.

Vi ved det dels fra diverse amerikanske film, dels fra den både sørgelige og sandfærdige beretning om danske »Popstar«-Jon, som nu har fået en fiktiv fætter i skikkelse af den 16-årige Ruben. Han er hovedpersonen i Martin Hagbjers spillefilm »Remix«, og han er i begyndelsen bare en flink ung mand, som i fritiden pusler med at lave lidt musik.

Imidlertid medfører Rubens musikalske interesse, at han skaffer sig et ulønnet job som piccolo på pladeselskabet Major Records, hvor produceren Clara ser et talent i ham – eller i hvert tilfælde en mulighed for at skabe en popstjerne. Og det går hun så målbevidst i gang med at gøre, mens Ruben med en blanding af benovelse, begejstring og bekymring lader sig forme og style og remixe, indtil han er blevet vildt populær blandt purunge pige, men dårligt kan genkende sig selv. Er berømmelsen prisen værd?

Svaret giver vist sig selv, og forløbet i »Remix« kan ikke ligefrem kaldes overraskende.Her er tale om en pædagogisk film, som advarer mod at lade sig forblænde af falsk succes og samtidig kritisk skildrer den iskolde kommercielle kalkulation, der præger popbranchen.

Selv en totalt talentløs sangerinde kaldet Robinson Tanja – vittigt spillet af Sofie Lassen-Kahlke – lykkes det for Major Records at gøre til stjerne, fordi hun i forvejen er et kendt ansigt fra TV, og det er jo et fænomen, som minder en hel del om begivenheder i virkeligheden.

På den måde har »Remix« sin styrke i en næsten dokumentarisk virkende troværdighed, mens den æstetisk ikke just fylder sin tilskuer med fryd, for de ofte håndholdte videobilleder er generelt grimme og dialogen ofte præget af floskler.

Ligesom Martin Hagbjers debutværk, fodboldfilmen »Af banen!« fra 2005, er »Remix« ydmyg i det ydre format, men til gengæld præget af en ukrukket ærlighed, som virker tiltalende.

En ægte stjerne
Camilla Bendix yder en stærk præstation som den flertydige producer Clara, hvis grænse mellem hæderlige ambitioner og hensynsløst manipuleren er flydende. Hun er i starten smart og siden desperat, hvad Camilla Bendix får formuleret flot, ligesom Kristian Halken fint lister lidt humor ind i rollen som Rubens far, der helst lytter til Frank Sinatra.

Allermest afgørende er det dog, at mens »Remix« i sin fiktion skildrer en kunstig stjernes fødsel, føder filmen samtidig en ægte stjerne i form af 19-årige Micky Skeel Hansen. Han var også med i »Af banen!« og har alt, hvad rollen som Ruben kræver – musikalitet, et attraktivt udseende og en både trodsig og sårbar udstråling, der får ham til at ligne en dansk James Dean. Mickey Skeel Hansens præstation udgør det stærkeste argument for at se »Remix«.

At en vigtig birolle som i så mange andre nyere danske film spilles af en svensker, tilskriver vi filmbranchens kommercielle kynisme – takket være hans medvirken er der formentlig penge at hente på den anden side af Øresund – og på den måde bider »Remix« strengt taget sig selv i halen.

Men trods dens overskuelige originalitet ser man filmen med velvilje, fordi man gider interessere sig for den sympatiske Rubens skæbne, og fordi det altid gør godt at blive mindet om, at overfladisk berømmelse er fyldt med farlige fristelser. Spørg Britney Spears!