En mand går amok

William Friedkins ret ordinære »The Hunted« fortæller en slags Rambo-historie.

Ude i Oregons store skove lister en mand rundt og slår jægere ihjel. De har deres geværer, han har bare en kniv, men det er også nok, for han er krigsveteran og en effektiv dræbermaskine.

Han hedder Aaron Hallam, lider af en krigspsykose og må naturligvis standses, og hvem kan vel gøre det bedre end den pensionerede elitesoldat L. T. Bonham, som i sin tid lærte Hallam og andre unge amerikanere at tage livet af folk hurtigt og lydløst? I samarbejde med FBI får den garvede Bonham da også ret hurtigt fanget desperadoen Hallam, men det lykkes ham at flygte, og så går den vilde jagt igen, denne gang i storbyen Portland.

Pointen kan siges at være, at Bonham som en anden Frankenstein har skabt et monster, som han nu er nødt til at destruere, men man skal ikke overfortolke »The Hunted«. Den er en konkret og kontant spændingsfilm, der i sit udgangspunkt minder ikke så lidt om Ted Kotcheffs »First Blood«, som introducerede figuren Rambo, og i kraft af Tommy Lee Jones' medvirken som Bonham - og en dristig flugt fra en fangetransport - er den også en smule i slægt med Andrew Davis' »Flygtningen«.

Tommy Lee Jones er faktisk den bedste grund til at se »The Hunted«, for selv om Benicio Del Toro er intens som Aaron Hallam, er den 55-årige Jones med det grånende fuldskæg i imponerende fin form og yder med originale detaljer i kropssprog og replikbehandling en præstation, som i sin underspillede stilfærdighed er ret fremragende.

Mekanisk og velkendt

Den danske Connie Nielsen demonstrerer som FBI-agent igen, at hun er glimrende til at spille begavede, selvstændige kvinder, og den erfarne instruktør William Friedkin (»The French Connection«, »Eksorcisten«) kender selvfølgelig alle de tricks, man med fordel kan benytte i en spændingsfilm. Men det samme gør den flittige biografgænger, og der er noget mekanisk og lidt for velkendt ved virkemidlerne i »The Hunted«.

Dens foruroligende udgangspunkt - at toptrænede amerikanske soldater vender traumatiserede hjem fra krige i udlandet og bliver til farlige forbrydere - fortoner sig undervejs i hektiske forfølgelsesscener og robust action, og i William Friedkins samlede produktion vil »The Hunted« kun figurere som en ubetydelig parentes. Ham er det gået tilbage for, men i det mindste er det opmuntrende at se, at Tommy Lee Jones til gengæld bliver bedre og bedre.