En indadvendt dansker indtager London

Stilhedens poesi er overskriften på en kommende Hammershøi-udstilling, der i dag åbnes af kronprinsesse Mary i London. Den indadvendte danske malers indtog i den britiske hovedstad har allerede lagt an til at skabe ny fascination af hans værker.

En indadvendt dansker indtager London - 1
Blandt værkerne, der udstilles på Royal Academy, er dette, der til dagligt hænger på Randers Kunstmuseum og bærer titlen »Interiør, ung kvinde set fra ryggen«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Erik Høybye

Når kronprinsesse Mary i aften officielt åbner Royal Academy i Londons særudstilling med 60 af Vilhelm Hammershøi-værker, bliver lejligheden både i tone og farveskala formentlig til at ligge meget langt fra et typisk maleri af den danske maler.

Vilhelm Hammershøi, der slog sit navn fast, da han debuterede som 21-årig, var hele sit liv fascineret af grå og alle farvens afskygninger i det skandinaviske lys.

Så stor var hans passion for det enkle og stilrene angiveligt, at han gjorde en dyd ud af at indrette sine lejligheder i Københavns Strandgade efter samme principper: Grå og hvide vægge, mørke gulve og få, højtelskede møbler, stik imod samtidens hang til det overdådige klunkehjem.

Heller ikke samtidens kunstretninger, gjorde det store indtryk på Hammershøis værker. Mens Gaugin og Matisse eksploderede i farvestrålende eksperimenter i Paris og omegn, hvor Vilhelm Hammershøi tog på bryllupsrejse, holdt han sin kunstneriske udfoldelser stort set inden for den gråtonede skala og hjemme i stuerne, hvor han malede dansende støv, lysstriber og figurer, der næsten altid står med ryggen til betragteren.

En af den danske malers mere kendte britiske beundrere, tidligere medlem af Monty Python, og globetrotter Michael Palin, siger at det netop er i det stilfærdige valg af motiver, fascinationen af Hammershøis værker ligger. Af portrætmalerier, der ikke bare er kunst, men er små gåder.

»De rejser spørgsmål, der borer sig ind i sjælen og som ikke vil slippe en igen,« har Michael Palin sagt om sin årelange fascination af danskerens værker, som han selv ejer et par stykker af.

Så stor har Michael Palins tiltrækning til Hammershøi været, at han i 2005 skruede et dokumentarprogram sammen for BBC om den danske maler, hvis privatliv var så privat, at det stadig er lidt af et mysterium hvad der rørte sig inden i den mand, der blev en af Danmarks bedst kendte kunstmalere.

Programmet bliver genudsendt søndag i denne uge i anledningen af udstillingen på Royal Academy.

Også Hammerhøis samtidige digter og forfatteren Rilke kunne ikke få nok af Hammershøis kunst og rejste personligt til København for at interviewe den danske kunster i 1904.

»Hans kunst er langvarig og når man langt om længe forstår den, rejser den altid spørgsmål om hvad der er vigtigt og essentielt i kunst,« skrev Rilke i beundring for danskeren.

Hammershøi er bedst kendt for sine indendørs billeder, men han formåede også at variere sit motivvalg en smule og har blandt andet malet to billeder fra et ophold i den britiske hovedstad i begyndelsen af sidste århundrede. Det var ikke de mange mennesker i London, der fangede Hammershøis blik, men derimod forsiden af British Museum, der udmøntede sig i to malerier.

Hammershøi nåede berømmelsen i sin levetid, men kort efter hans død som 61-årig af kræft begyndte hans værker at blive overdøvet af mere farvestrålende kunstnere, og Hammershøi var næsten ved at gå i glemmebogen.

Men sådan skulle det ikke gå. Med en ny bølge af symbolisme blev danskeren igen interessant, og på den internationale scene har både Musée d’Orsay i Paris og Guggenheim i New York haft specialudstillinger med danskerens værker.