... en dejlig og smertefri orkesterprøve

Sofie Elkjær Jensen er nyansat sopran på Det Kongelige Teater og solist ved Operaens nytårskoncert i eftermiddag. Her fortæller hun om sin første prøve med orkestret.

Selfie af Sofie Elkjær Jensen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

7.30

Snooze

7.39

Snooze

7.48

Snooze

7.57

Står bandende og svovlende op. Min bedste veninde, Isabella, ligger ved siden af mig. Det kære menneske hjalp mig i går med at flytte fra mit 300 kvadratmeter store hus i Vanløse til et værelse på 8 kvadratmeter på Østerbro. Som heldigvis er udlejet af min bedste ven og kollega, Simon Duus. Jeg er lige blevet skilt og alle, der har prøvet det, ved, hvor usandsynligt nederen det er. Men – the show must go on. Og selvom vi først drattede omkuld kl. 2 i nat, så skal jeg op og afsted til orkesterprøve med Det Kongelige Kapel, Simon Duus og dirigenten David Stern. Vi skal øve på programmet til nytårskoncerterne på Operaens Store Scene.

8.01

Jeg går i bad. Isabella laver kaffe.

8.50

Vi spiser morgenmad. Det er første gang i flere måneder, at jeg ikke har valgt dagens første måltid fra til fordel for hårvask, makeup eller andre lignende, livsvigtige ting. Der er fodkoldt i køkkenet, så Isabella og jeg deler mit ene sæt sutsko.

9.17

Afgang, 17 minutter for sent. Kører Isabella til Frederiksberg og derfra til Operaen.

10.00

Ankommer på Operaen. Tidsplanen er overholdt på trods af den sene afgang. Jeg fejrer det med at overspringshandle på Facebook i 15 minutter.

10.16

På vej ind møder jeg Magnus Koch, fagottist i kapellet. Vi siger hej, og han fortæller mig, at dirigenten er sød og god at arbejde sammen med. Det er en lettelse at høre.

10.20

Jeg træder ind i min garderobe, slår lydanlægget til, så jeg kan følge med i, hvad der sker på scenen. Laver te og går i gang med at lægge makeup og varme stemmen op.

10.24

Det banker på døren. Det er Simon. Jeg lukker ham ind og lader ham »campere« hos mig, da han endnu ikke har fået sin egen garderobe. Vi drikker te, snakker lidt om vores kærlighedsliv og om, hvordan vi skal koreografere vores duetter. Simon og jeg har arbejdet sammen i snart ti år og helt som jeg havde forventet, har han allerede et sjovt oplæg.

10.38

Simon går ned for at hilse på dirigenten og spørge ham om, hvornår vi skal på. Jeg genoptager makeup og opvarmning.

10.54

Jeg taber min lipgloss ned i teen. Vores forestillingsleders stemme lyder over højtaleren; Hun byder velkommen og siger, at der nu er fem minutter til dagens prøve. Jeg spekulerer på, om jeg bliver kaldt eller om jeg bare skal holde mig til.

10.58

Jeg begynder at synge på min arie for at memorere teksten. Selv om jeg har sunget koncertens program 100 gange før, så føler jeg mig pludselig uforberedt, fordi mit fokus har været andetsteds de sidste døgn.

11.17

Jeg sidder på bagscenen med Simon og vores forestillingsleder og snakker om gangen i koncerten; rækkefølgen, lynskift, og så bliver vi advaret om, at der bliver brugt konfettikanoner i champagnegaloppen.

11.29

Vi sidder i mørket og lytter til, at kapellet øver. En af slagtøjsspillerne har pause og kører for sjov rundt i en rullestol, der bliver brugt i »Mahagonny«.

11.46

Jeg får at vide, at det er mig nu – men det er falsk alarm. Drikker te for at holde stemmen varm. Den er lidt funky i mellemlejet i dag efter gårsdagens strabadser.

11.49

Simon danser fjollet rundt på bagscenen.

11.51

Nu skal jeg endelig på! Jeg starter med den forførende arie »Meine Lippen sie küssen so heiß« af Franz Lehár. Første gang synger jeg ind mod orkestret for at mærke dem og have så meget kontakt med dirigenten som muligt. Anden gang går jeg rundt - sådan som jeg vil gøre det til koncerten. I mellemspillet går jeg op for at flirte med messingblæserne og taber så min telefon ned mellem revnerne i orkesterpodiet. Jeg signalerer syngende til Simon, at han skal finde den. Det gør han heldigvis.

12.12

Simon kommer ind på scenen, og vi synger vores duetter igennem, mens vi for første gang prøver koreografien, vi kun har snakket om. Dirigenten retter et par enkelte ting hos os. Selv om han ikke siger noget, kan vi fornemme, at det måske er forstyrrende, at vi ikke først sang ind mod orkes­tret. Så vi vender os og synger sidste duet mod musikerne.

12.34

Frokost. Det var en dejlig og smertefri orkesterprøve med et kapel i topform. Vi afslutter med kaffe og chokolade og en snak med vores sminkør, Malin, om vores sminketider. Kantinedamen kommer hen til os og siger til Malin, at der er blodappelsiner i kantinen i dag. Det bliver Malin vældig glad for. De har nemlig en meget kort sæson og vokser kun på Sicilien.

14.47

Øver på »Figaros bryllup«, som skal på turné i det nye år.

17.48

Kører til mit nye hjem og slutter dagen af med frysepizza, alkoholfri øl, HBO Nordic og verdens bedste bofælle.