Ellie Jokar: »Vores humor er anderledes end den sorte danske humor«

Ellie Jokar Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ellie Jokar er musiker, rapper og komiker med iransk baggrund. Blev for alvor kendt sammen med Sara Al Naser, Naghme Ashabi og Ajla Prohic i TV-satireshowet »Det slører stadig«, der senere også blev en stor succes på scenen.

Er uddannet markedsføringsøkonom, har sit eget plade- og produktionsselskab og laver desuden socialt arbejde blandt unge på Nørrebro.

»Jeg tror jo på, at man får en mere succesfuld integration, når man får inkluderet nydanskerne i den danske kultur. Men mange nydanskere føler ikke rigtig, at der er noget, der henvender sig til dem, det kan være meget virkelighedsfjernt. Vores humor i Mellemøsten er også meget anderledes end den lidt sorte danske humor, hvor det er sjovt, hvis andre falder og slår sig.

Men det handler også om, at der ikke er ret mange nydanskere på scenen eller skærmen, som man kan identificere sig med. Det er derfor, mange bare sidder hjemme og ser parabol-TV fra hjemlandet. For her ser de nogle, som de kan forholde sig til.

Hvis man satte en nydansker til at spille Ofelia i »Hamlet«, så tror jeg faktisk, det ville få flere nydanskere til at gå i teatret. Men de fleste teatre caster kun nydanskerere til at spille den stakkels pige med tørklædet. Det er et kæmpe problem. Hvis der er en kunstner, du kan identificere dig med, føler du dig straks mere inkluderet. En god integration får du, lige så snart nydanskere bliver integreret og eksponeret i kulturen.

Jeg mener ikke, man skal lave arrangementer særligt for nydanskere, for så bliver det igen »dem og os«, og så vil du stadig føle dig ekskluderet fra fællesskabet. Kultur skal henvende sig til begge parter, og derfor var »Det slører stadig« en rigtig god måde at blande publikum på – fire piger med selvironi, der tager pis på fordomme om både danskere og nydanskere. Og vores show blev også set af rigtig mange danskere, især unge.

Fenar Ahmads film »Ækte vare« er også et eksempel på det – her føler både danske og nydanske unge endelig, at der er en film, der taler til dem. Det giver et helt andet tilhørsforhold.«