Ellers er jeg god til blomkål

11BKUB-GER-074347.jpg
Covers Fold sammen
Læs mere

Feberfrihed

HHHHHI

Forfatter: Sophia Handler. Sider: 96. Pris: 150 kr. Forlag: Gyldendal.

Af Jørgen Johansen kultur@berlingske.dk

Prosadigtene i Sophia Handlers debutbog, »Feberfrihed« er gjort af det særlige stof, som nok undviger og unddrager sig de meget håndfaste udlægninger og karakteristikker, men som samtidig med deres virtuost skrøbelige indkredsninger af nogle psykiske tilstande rammer læseren hårdt og præcist et sted mellem »solar plexus« og »kæben« for nu at fremhæve et par af de særlige smertepunkter, eller som det hedder: »triggerpunkter«, der opremses i et af bogens afsnit.

Sophia Handler, der til en afveksling fra den danske Forfatterskolen er uddannet i Norge, afsender sine prosapoetiske meddelelser fra en usikker position et sted mellem ubestemmeligheden og det, hun selv kalder en »stille på-vej-væren«. Under alle omstændigheder er det en position, hvor problemer af alle slags hober sig op:»Problemet kan være foråret, hvis man ikke føler sig særligt olivengrøn. At jeg er vokset op i en ensrettet gade. Måske har en slags blindtarmsbetændelse.«

Som også titlen antyder, bevæger digtene sig i zonerne mellem syg og rask og krydser samtidig grænseområdet mellem barn og voksen, som det med skæv træfsikkerhed illustreres i en tekst med et afgørende spørgsmålstegn i titlen: »Hvor længe kan man blive ved med at være upcoming«:

»Da de kom med den høne, der skulle slagtes, græd jeg ind over vasken. Det var faktisk sjovt. Eller det var det ikke, men jeg er voksen nu.«

Teksterne der veksler mellem jeg-formen og en mere upersonlig og distanceskabende man-form, er fordelt på hele 13 forskellige afsnit med overskrifter, der spænder fra »Triggerpunkterne« til »Bivirkningerne«. Sygdomssignalerne er svære at overse, når navnene på de depressions-, angst- og urodæmpende præparater mønstres, eller når alle bivirkningerne skræmmende lines op, hovedpine, svimmelhed, kvalme, svedtendens og koncentrationsbesvær.

Hvis verden er uoverskuelig og usikker, så afspejler de mange afsnit, underinddelinger, parenteser, farveskift og henvisninger til adfærdsregulerende ritualer et karakteristisk forsøg på at organisere, inddele og ordne sig ud af kaos og etablere en slags styr på tingene. Imponerende er det, at debutanten formår at forene det omfattende apparat med enkelttekster, der på tværs af sårbarheden og alle sygdomssignalerne udstråler sproglig veloplagthed, fabulerende billeddannelser og funklende humor: »Komme nordfra eller fra venstre. Tro alles fejltagelser er meningen. Tabe i vægt. Alligevel stå op om morgenen. Være fuld af risici. Få angst til at se pæn ud. Få folk til at tænke: hvad./Ellers er jeg god til blomkål. Til selleri. I det hele taget meget al dente. Det er ikke sådan, at stykkerne falder af gaflen./Engang var jeg så smuk, at alt var for stort til mig ...« »Feberfrihed« er en mærkelig og bemærkelsesværdig fin og træfsikker debutbog om usikker på-vej-væren.