Ekspert om den nye Radio4: »Det er ikke et navn, hvor man falder ned af stolen, og tænker hold kæft, hvor er det godt tænkt«

Ny landsdækkende radiokanal får navnet Radio4. »Barnet døbte næsten sig selv,« siger direktør for Radio4. Et godt logo hæver det lidt intetsigende navn til et højere niveau, mener ekspert.

Radio4. Smag på det. For du kommer nok til at støde på det en hel del i løbet af de næste otte år.

Radio4 er navnet på den nye landsdækkkende FM4-kanal, der fra 1. november skal sende på den kanal, som Radio24syv i dag sender på. Det blev offentliggjort torsdag, da det kom frem, at det er et konsortium med Jysk Fynske Medier i spidsen, der skal drive kanalen fremadrettet.

Torsdag gik sitet r4dio.dk i luften, og her kan man se både logo og den visuelle identitet for den nye kanal.

Navnet har hele tiden ligget lige til højrebenet, og kommer næppe som en overraskelse. Alligevel var der flere andre navne i spil.

»Det er ikke så mærkeligt, at firetallet kommer op. I hele arbejdet med ansøgningen, har man talt om FM4, og vores egen arbejdstitel har derfor hele tiden været Radio FM4. Det er jo ikke usædvanligt, at man i taleradioens sammenhæng bruger selve platformen og så frekvensens nummer. Det har man jo set blandt andet i Storbritannien, Frankrig og i Norden. Så på et tidspunkt blev radioen bare til 4eren, og så blev det Radio4. Selvom vi har kigget på mere kreative navne, der nok krævede en forklaring for at vænne sig til det, så blev vi enige om Radio4. Barnet døbte næsten sig selv,« siger direktør for Radio4, Anne-Marie Dohm, der dog ikke ønsker at afsløre, hvilke andre navne der var i spil til den nye radio.

Er det ikke lidt uopfindsomt bare at kalde det Radio4?

»Jo, garanteret. Vi har selv haft snakken om, hvad vores forhold er til navne. Hvornår tænker vi et navn som supergenialt, og hvornår tænker vi, at den her radio, den kan bare ikke hedde andet. Lige nu er vores navn lidt tomt forstået på den måde, at folk ikke kan se, høre og mærke vores indhold. Men så snart man har noget bag navnet, så former navnet sig om vores indhold, og så bliver det vores indhold, der udtrykker navnet i brugernes bevidsthed,« siger Anne-Marie Dohm.

Logo hæver navnet

Spørger man en ekspert i reklame og branding, så er navnet Radio4 ikke vanvittigt indholdsfuldt. Frederik J. Preisler er partner og kreativ direktør i reklamebureauret Mensch, og har gennem mange år arbejdet med branding. Han mener, at de kreative kræfter bag Radio4 har gjort et godt stykke arbejde med radiostationens spritnye identitet, til trods for et lidt uopfindsomt navn.

»Det er ikke et navn, hvor man falder ned af stolen, og tænker »hold kæft, hvor er det godt tænkt«. Men det ér et godt navn. Det forsøger ikke at beskrive stationens indhold eller, hvad der skal foregå på kanalen. Jeg tror, at om ganske kort tid, så tænker vi på Radio4 uden at vi tænke »hvem fanden er det?« Det er ikke et fantastisk navn, men det er heller ikke et fjollet og dumt navn, der gør det besværligt for dem selv. Navnet er på det jævne. Men det fungerer, synes jeg. Men logoet hæver det over niveau,« siger Frederik J. Preisler.

Foto: Screendump Radio4.

I Radio4s helt nye logo, har man inkorporeret 4-tallet i selve logoet, så det hedder R4dio, når man ser det på tryk. På skrift skal det dog stadig skrives Radio4. Frederik J. Preisler er begejstret for det nye logo.

»Er der noget, jeg hader her i verden, så er det logoer og navne, hvor der indgår tal. Men dette er en undtagelse. Jeg synes, at det er et meget relevant og godt logo. Man kan ikke læse det uden lige at stoppe op og tænke hov, hvad var det. Og derved får du slået særegenheden fast, at det er Radio4. Logoet hæver det lidt intetsigende navn. Det er godt arbejde,« mener Frederik J. Preisler.

Radioen får hovedsæde i Aarhus og går i luften 1. november.