Efter varsel om flere besparelser: »Det er hele teatret, der bløder nu«

Senest måtte balletten og Operakoret holde for. Denne gang rammer sparekniven Det Kongelige Kapel og Scenografisk Værksted. »Kommer der endnu en sparerunde, bliver det svært at lave kunst, som kan hedde Det Kongelige Teater,« siger tillidsrepræsentant Pia Rose Hansen.

Es Devlins scenografi til operaen »Jægerbruden« er fremstillet på Det Kongelige Teaters scenografiske værksted, som nu rammes af sparekniven. Foto: Peter Morten Abrahamsen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Det er hele teatret, der bløder nu. Det sagde vi også sidste gang. Men nu er vi derhenne, at hvis der kommer endnu en besparelsesrunde om fire år, har jeg svært ved at se, at man kan lave kunst, som kan hedde Det Kongelige Teater.«

Sådan siger Pia Rose Hansen, tillidsrepræsentant for Operakoret og formand for kontaktudvalget for tillidsrepræsentanter fra alle afdelinger på Det Kongelige Teater.

Siden teaterchef Morten Hesseldahl og bestyrelsesformand Stine Bosse fredag fremlagde den spareplan for teatret, som er konsekvensen af den to procentbesparelse, et bredt flertal i Folketinget har vedtaget, har der været heftig mødeaktivitet i alle husets medarbejdergrupper.

Godt 50 mio. kroner skal der findes besparelser for i de kommende fire år. Og det er blot den seneste i en række af sparerunder på nationalscenen.

For fire år siden nedlagde teatret sammenlagt 81 stillinger, heraf ti i Den Kongelige Ballet og 16 i Operakoret.

Denne gang skal der findes syv mio. kroner, svarende til ca. 14 årsværk i Det Kongelige Kapel. Lukning af Scenografisk Værkssted på Holmen med i alt 50 ansatte, heraf ca. 40 specialuddannede smede, snedkere, malere og teatertapetserere, ventes at give en besparelse på ti mio. kroner.

Endelig forventer ledelsen at spare 15 mio. kroner ved at sammenlægge en række funktioner i teatrets administration.

Også antallet af operasolister skal beskæres med mellem tre og fem sangere.

Derudover har samtlige afdelinger fået udmeldt et større eller mindre beløb – fra en halv mio. kroner og op – som de skal finde besparelser for. Forhandlingerne går i gang på mandag.

Det gør ondt i alle afdelinger

»50 mio. kroner er sindssygt mange penge, og det gør ondt i alle afdelinger,« siger Pia Rose Hansen.

»Det er politikerne, der vælger, hvad statens penge skal bruges til. Men det er naivt at tro, at det her ikke kommer til at ramme kunsten.«

Hun ser ikke mindst lukningen af Scenografisk Værksted som et kæmpe tab for teatret, der har produceret sine egne kulisser de seneste 250 år. Fremover skal den opgave i EU-udbud.

»Man mister jo en kæmpe ekspertise og knowhow«.

Hun føler også med medlemmerne af Det Kongelige Kapel.

»Sidste gang var det Operakoret, der blev hårdt ramt, og vi genkender kun alt for godt den smerte og de overvejelser, musikerne nu skal igennem.«

I Det Kongelige Kapel frygter tillidsrepræsentant Alexander Øllgaard, at den faktiske besparelse bliver væsentligt større end den rammebesparelse på syv mio. kroner, som ledelsen har meldt ud.

»I forbindelse med den forrige sparerunde i 2011 besluttede man at indefryse syv ledige stillinger og spille forestillingerne med færre strygere. Men efter pres fra flere store dirigenter, som nægtede at spille med den mindre besætning, ansatte man de syv musikere igen på midlertidige årskontrakter – for penge, som blev taget fra operaens produktionsbudget. Og de penge, sammenlagt ca. 3,5 mio. kroner, skal kapellet betale tilbage nu,« forklarer han.

»Dertil kommer en fejlbudgettering på 1,5 mio. kroner, fordi man ikke havde taget højde for sygdom og barsel. Sammenlagt løber det op i ca. fem mio. kroner ekstra, som skal findes i kapellets budget.«

Det er endnu ikke afklaret, om besparelsen udmøntes i afskedigelser, som i yderste konsekvens kan betyde, at de nuværende 110 mand reduceres til 96. Hvilket ifølge Alexander Øllgaard vil være en rigtig dårlig forretning.

»Så kan det blive nødvendigt at hyre endnu flere vikarer ind, og dermed vil man for samme økonomiske ramme få et dårligere produkt. Vi kommer til at bruge mere tid på prøver og tager ressourcer væk fra publikum til både koncerter og ved opera- og balletforestillinger,« siger han og afviser, at der findes »smarte« besparelser på en arbejdsplads, der alene består af musikere og deres instrumenter.

I stedet er orkestret indstillet på at arbejde sig ud af problemerne og skaffe flere indtægter til teatret.

»Hvis vi fortsat er en fast sammentømret gruppe af højt kvalificerede musikere, som kender repertoiret, kan vi spare prøvetid og udnytte vores bagkatalog til ekstra koncerter i alle mulige former som wienerklassisk musik, børnekoncerter, julekoncerter og sing along-koncerter og dermed spille for et større publikum og generere en merindtægt.«

Ligeglade politikere

I Den Kongelige Opera er antallet af solister på bare seks år reduceret fra 35 til 24, og med den varslede nedskæring risikerer man at komme helt ned på 21 fastansatte sangere.

Sammenholdt med besparelserne i kapellet og lukningen af Scenografisk Værksted får det operasolisternes tillidsrepræsentant, Michael Christensen, til at spørge, om politikerne – både dem på Christiansborg og i Borgerrepræsentationen – overhovedet ønsker en opera i København.

»Man kan jo se, hvor lidt politikerne interesserer sig for Operaen – tag bare den bro, som vi nu har ventet på i ti år. Folk skal stadig køre en omvej på fem kilometer for at komme herud,« siger han.

»Jeg synes, politikerne forspilder en stor chance ved ikke at se Operaen som et aktiv, der kan generere jobs og kulturpenge. Vi havde virkelig muligheden for at sætte Danmark på det kulturelle verdenskort, og i de første år var vi også et internationalt anerkendt hus, som alle de store dirigenter og solister kendte.«

Men man kan ikke forvente at bevare det niveau, når man skærer så meget ned, mener han.

»Men enten kender politikerne ikke konsekvenserne af det, de gør. Eller også tør de ikke sige det højt.«