Flere af Radio Louds chefer har på iTunes brugeranmeldt stationens egne programmer til topkarakter og fulgt op med pæne ord i et forsøg på at opnå flere lyttere.

Senest 10. februar, hvor radioens nye programsatsning Sceneløs, blev rost til skyerne og givet fem stjerner af henholdsvis Annpannspand, Kemowax og Finn CH på iTunes.

Brugernavne som, viser det sig, tilhører Radio Louds direktør Ann Lykke Davidsen, programchef Kim Lykke Pihl-Vester og Finn Clausen Høffner, som er konsulent på radioen og tidligere administrerende direktør.

Det skriver Indblik.

»Vild oplevelse. Må bare sige at Sceneløs er vildt, anderledes, modigt og underholdende. Lyt!!!,« skrev Ann Lykke Davidsen eksempelvis fra sin brugerprofil.

På samme vis skrev Kim Lykke Pihl-Vester, at han »sjældent har oplevet et så vildt lydunivers, hvor jeg hele tiden bliver i tvivl om der er tale om dokumentar eller fiktion. Det er både galt og genialt.«

Over for fagbladet Journalisten beklager Ann Lykke Davidsen og siger, at man ikke har haft til hensigt at skjule, at rosen kommer fra egne rækker. I stedet er det sket i »begejstring«, når hun har hørt noget godt, og kalder handlingen »blåøjet og naivt«:

»Det er jeg ikke stolt af eller glad for, og det kommer vi til at italesætte, så det ikke sker igen,« siger Ann Lykke Davidsen til Journalisten.

Anmeldelserne kan imidlertid vise sig at være i strid med loven, siger advokat og markedsføringsekspert Heidi Højmark Helveg til Journalisten.

»Det er helt klart vildledende markedsføring, hvis man udgiver sig for at være en anden person og anmelder egne programmer. Det er skjult markedsføring og i strid med god erhvervsskik,« siger Heidi Højmark Helveg.