Dybt dejlig dødedans

Ung polak i sanseligt og melodisk sammenhængende bud på Stravinskys populære »Le sacre du printemps«.

Foto: Scanpix. Stravinskys populære »Le sacre du printemps« stod på programmet ved torsdagskoncerten.
Læs mere
Fold sammen

»Le sacre du printemps« stod fra dag ét som en milepæl i musikkens historie.

Igor Stravinskys ballet om soldyrkelsen i det hedenske Rusland spillede for fulde huse i 1913 og forblev talk of the town i månedsvis.

Hvordan musikken lød, ved vi ikke så meget om længere. Men de heldige har haft billet til udgaven i DR Koncerthuset her torsdag og fredag. Til en version med Krzysztof Urbański i springform på podiet og DR SymfoniOrkestret på højden af dets formåen.

Allerede det visuelle ved polakken er noget ud over det sædvanlige. Som når kan lader sig besætte af det rytmiske og dirigerer med armene og hovedet hver for sig!

Kan en herre på bare 33 år virkelig gabe over en musik, der går over stok og sten?

Tvivlen fordamper som væde for vårsolen. Den unge polak skaber sammenhæng og overblik og bevarer bevægende nok disse stemninger af knugende klagen. Urbańskis bud på »Le sacre du printemps« ender som et af de mest udtryksfulde i mands minde.

Som støbt til salen

At lægge »Poèmes pour Mi« af Olivier Messiaen før det populære værk vil altid være en satsning. Også selv om canadiske Measha Brueggergosman i solorollen sætter alle sejl til. Komplet med hårpragt a la Tina Turner og håndflader mod alle verdenshjørner.

Men hendes mellemleje gløder nu af det rødeste guld og lyder som støbt til koncerthusets akustik.

Og værket selv er et orgie i originale virkninger. For eksempel fjerde sangs bøjelige messingmusik eller ottende sangs sælsomme stemninger af nat og trompeter – et foregreb af den ti år yngre »Turangalîla«.

En uforglemmelig aften, som man siger. For den bliver siddende dybt i kroppen.

Hvem: DR SymfoniOrkestret med Measha Brueggergosman og Krzysztof Urbański

Hvad: Musik af Messiaen og Stravinsky

Hvor: DR Koncerthuset, torsdag. Genudsendes søndag middag på P2