DRs nye strategi slår igennem: Det kan du se de kommende måneder

Foråret på DR byder på mere kultur og dokumentar samt mere TV-drama og TV for børn og unge. DRs nye public service-strategi begynder at slå igennem, siger direktør.

I det nye TV-program, Sorggruppen, på DR følger man i fire afsnit en gruppe børn og unge, der har mistet et familiemedlem. Fold sammen
Læs mere
Foto: DR

»Den stinker af værtshus.«

Sådan lyder den bramfri kommentar til en nydesignet spisebordsstol i en ny program-serie, Danmarks næste klassiker, som DR1 tager hul på i februar. Programmet, som minder om Danmarks bedste portrætmaler, er et resultat af DRs nye strategi, som bl.a. betyder, at der fremover skal sendes mere kulturstof i prime time. Danmarks næste klassiker handler om møbeldesign, og ideen er at lade seks unge designere konkurrere om det bedste bud på en ny møbelklassikere.

Programmet blev onsdag præsenteret på et pressemøde i DR Byen i København, hvor DRs ledelse fremlagde program-planerne for første halvår 2019.

Programfladen bærer præg af, at DR er på vej med en ny strategi, som betyder, at der skal satses mere på nyheder, debat og kultur samt dokumentar, TV for børn og unge og TV-drama.

I løbet af foråret viser man en ny serie, Maddysten, hvor familier dyster om at lave den bedste mad, og en ny dokumentarserie, Fede forhold, hvor man følger en række par, som kæmper med for høj vægt. Der er også  nye dokumentarudsendelser på vej. Bl.a. Sorggruppen, hvor man følger mennesker som har mistet nære familiemedlemmer, og et program, Vi overlevede Krudttønden, om terroraktionen i København i 2015.

Man tager også hul på et nyt debatprogram, Uenige sammen, hvor to almindelige mennesker med modsatrettede synspunkter diskuterer, og så får DR også travlt med at dække valg til både Folketinget og Europa-parlamentet.

Der er også, men først i 2020, nye drama-serier på vej, bl.a. en serie om Genforeningen i 1920 - det er 100-året for den historiske begivenhed, hvor Sønderjylland efter folkeafstemninger kom tilbage til Danmark. Desuden en dramadokumentar om dronning Margrethes far, kong Frederik IX.

I programmet, Fede forhold, følger man tre overvægtige par, der på otte måneder skifter livsstil og får lysten tilbage i parforholdet.  Fold sammen
Læs mere
Foto: DR.

Mediedirektør Henriette Marienlund siger, at programudbuddet er begyndelsen på realiseringen af DRs nye strategi.

»Vi gennemfører en gradvis indfasning af den nye strategi, og 2019 er et overgangsår frem til 2020, hvor vi lukker kanaler, og hvor hele programporteføljen på både TV og radio bliver mindre (på grund af besparelserne på 20 pct. i DR, red.)« siger Henriette Marienlund.

Hun fortæller, at man bl.a. vil satse meget på dokumentar. Hver mandag vil der blive vist nye dokumentar-udsendelser på DR1. Desuden arbejder man på at præsentere mere kultur i prime time.

»Vi bruger mange penge på at fortælle om vores fælles arv,« siger Henriette Marienlund, som  tror, at behovet for dokumentar og drama-dokumentar er stigende.

»Folk har brug for fordybe sig, fordi vi lever i en meget fragmenteret og flimrende tid. Man vil gerne kunne sætte sig ned, bruge tid og se noget i en større sammenhæng.«

Henriette Marienlund

»Vi skal være dygtigere til både at levere noget til dem, der nørder, og samtidig være med til at åbne kulturen for de mange.«


Henriette Marienlund siger, at DR på kulturområdet skal levere TV for både den brede del af befolkningen og for smallere målgrupper.

»Vi skal være dygtigere til både at levere noget til dem, der nørder, og samtidig være med til at åbne kulturen for de mange. Hvis vi kun nørder, er der masser, der hopper fra. Vi kan rumme begge dele. Jeg f.eks. sikker på, at litteraturprogrammet Mick Øgendahl og de store forfattere, som blev kritiseret, lærte mange noget og gav inspiration til læsning. Jeg ved, at de f.eks. bliver brugt i skolerne.«

DR har af politikerne bag den nye medieaftale fået til opgave at satse mere på public service. Men hvad betyder det konkret for DR?

»Det at stille et stort samlet tilbud af kvalitet inden for en række genrer til rådighed, altid troværdigt og med noget på hjerte, er public service. Men vi skal huske, at danskerne er forskellige. Folk har forskellige opfattelser af, hvad public service er. Vi gør os umage med, at alle kan finde programmer, som de synes er særligt gode og giver værdi. Det er også en vigtig opgave for DR at lave programmer, hvor vi lærer hinanden at kende, så vi ved, at livet leves forskelligt forskellige steder, at der f.eks. er rig og fattig og forskellige opfattelser,« siger Henriette Marienlund.