DRs nye lørdagssatsning bløder seere: »Det er en fantastisk svær genre«

Under en halv million mennesker så DR1s »Flashback« i weekenden. Programmet har ikke formået at samle danskere i den grad, som det var målet.

Oplev en rekonstruktion af Kristian von Hornsleth til en fornem auktionsmiddag, hvor hans søn stikker ham en syngende lige højre, eller følg Annette Heick på en biljagt.

Det er nogle af de oplevelser, som TV-seerne er blevet præsenteret for i DR1s nye lørdagssatsning, »Flashback«.

Skuespiller Birgitte Hjort Sørensen er vært i programmet, hvor tre kendte mennesker hver uge genoplever pinlige og sjove historier fra deres liv, men TV-seernes lyst til grine med eller krumme tæer får ikke DR-cheferne til at hæve armene i triumf.

»Flashback« lagde ud med henholdsvis 519.000 og 528.000 seere til de første to programmer, mens 478.000 fattede interesse for det tredje – og seneste – program. Det viser de ugentlige tal fra Kantar Gallup Seer-undersøgelsen.

»Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg gerne ville have, at flere så med. Målet med »Flashback« er at skabe et fælles rum, hvor danskerne har noget sammen, som de eksempelvis også taler om, når de kommer på arbejde om mandagen. Seertallene skal nok være noget højere, før det er lykkedes,« siger DRs underholdningschef, Jan Lagermand Lundme.

Da »Flashback« krøb under den halve million seerne, forlod programmet også ugens Top 10-liste over DR1s mest populære programmer. Den tæller blandt andet »X Factor«, »Vores vejr«, »Gift ved første blik«, »Hammerslag«, »Børnene på psyk« og »Sundhedsmagasinet«, og hvis man skeler til konkurrenterne, bliver DRs nye underholdningsformat blandt andet overhalet af »Nybyggerne«, »Hjem til gården«, »Hvem vil være millionær?« og »Danmark har talent«.

Sidstnævnte bliver sendt på TV 2 lørdage, når DR byder på »Flashback«, og har typisk mellem 650.000 og 800.000 seere.

»Jeg er oprigtigt glad for »Flashback«, og jeg tror, at det betyder meget, at vi er oppe mod »Danmark har talent«, som er et af TV 2s stærkeste kort. Og det vigtigste for os er i virkeligheden, at vi har et alternativt tilbud til dem, der ikke har lyst til at se »Danmark har talent«, og at vi eksperimenterer med underholdningsgenren og er modige,« siger Jan Lagermand Lundme.

»Flashback« er udviklet af det danske produktionsselskab Skylark i samarbejde med DR. Tidligere har DR haft succes med at udvikle underholdningsprogrammet »Alle mod 1« i samarbejde med Nordisk Film. Formatet er blevet solgt til en række lande og er aktuelt nomineret til to internationale TV-priser.

»Det har givet os blod på tanden – blandt andet til at udvikle »Flashback«. Vi synes, at det er vigtigt at udvikle noget dansk, og der er ikke ret mange vellykkede underholdningsformater på det internationale marked, som er velegnende til DR1. Det er en fantastisk svær genre, og det kan både gå godt og skidt,« siger Jan Lagermand Lundme.