Dronningen, Warhol og jeg

På Fyn sidder en mand, der bærer en del af æren for, at Andy Warhol for 25 år siden lavede sine kendte silketryk af dronning Margrethe.

Foto: Evan Frederiksen

Andy Warhol var en mand af få ord. Sagde ofte kun »yes«, »no« og »really« til folk, der ikke var en del af hans inderste kreds. At tale i lange sætninger havde han ganske enkelt folk til.

Ordene fra den kendte amerikanske pop art-kunstner var da også yderst knappe, da reklamefotograf Evan Frederiksen i 1984 tog over for at besøge ham i hans legendariske studie, The Factory, i New York.

Evan Frederiksen var på det tidspunkt 37 år og havde i flere år været stor fan af Warhol. Havde et af hans kendte silketryk af Mick Jagger hængende derhjemme.

Grunden til, at fynboen pludselig stod overfor kunstneren, var, at han et par år forinden havde hjulpet Warhol med at skaffe et fotografi af dronning Margrethe til portræt-serien »Reigning Queens«. En serie med verdens fire regerende dronninger i Holland, England, Swaziland og altså Danmark, som Warhols hollandske gallerist havde fået ideen til.

Warhol var på det tidspunkt gået over til silketryk, fordi han ikke bare ønskede at afbilde masseproducerede genstande, men også at masseproducere kunsten i sig selv. Han lejede en hel stab af folk for at kunne producere kunsten i The Factory.

»Jeg havde mødt Warhols hollandske gallerist i forbindelse med et værk, jeg var på jagt efter. Han spurgte mig så i 1982, om jeg kunne hjælpe med at skaffe et billede af Dronning Margrethe til en dronning-serie. Jeg henvendte mig til hofmarskallatet og fik en tilladelse til at henvende mig til en af de fotografer, der har taget portrætter af Dronningen. Det blev Rigmor Mydtskovs portræt af hende, der blev brugt,« siger Evan Frederiksen, der i dag er blevet 63 år, stadig er reklamefotograf og bor på Sydfyn.

»Der blev siden draget tvivl om, hvorvidt jeg havde fået en tilladelse. Aviserne kørte en historie om det, men jeg havde selvfølgelig fået en skriftlig tilladelse fra hoffet.«

Det var dog ikke kun ren lidenskab og benovelse over at komme lidt tættere på sit idol, der drev ham. Også udsigten til at tjene penge på den allerede dengang verdenskendte kunstner var en motivation, hvorfor han involverede sig økonomisk i projektet.

Den hollandske gallerist manglede penge til at få projektet op at stå – og penge var altafgørende. Det var et af de ordløse sprog, som Warhol bedst forstod og udnyttede – eller som han selv udtrykte det: »Making money is art, and working is art and good business is art.«

Derfor bandt Evan Frederiksen en del penge i de fire dronninger, og da der i 1984, to år senere, stadig ikke var født et farverigt tryk af dronning Margrethe, tog han til New York for at se, om projektet overhovedet levede.

»Aftalen var, at trykkene skulle være færdige i 1983, så jeg var da lidt nervøs over, om det hele blev til noget,« siger han.

Det var her, han mødte Andy Warhol første gang i The Factory, der på det tidspunkt lå på 6. etage i Decker-bygningen på Union Square West.

»Da jeg kom ind på The Factory, lå der billeder af dronninger strøet ud over hele gulvet. Warhol var der, og vi gav hinanden hånd. Jeg kan huske, at han gav et meget løst håndtryk, og at han kun kiggede mig i øjnene, da vi hilste på hinanden. Mødet varede cirka 10 minutter, hvor jeg blandt andet fik lov til at tage et billede af ham, hvor han stod med et af prøvetrykkene med Dronningen. Han sagde ikke særlig meget og havde mest travlt med at fotografere ud af vinduet. Det gjorde han hele tiden. Det var meget mærkeligt, men også stort for mig. Jeg så meget op til ham som kunstner,« siger Evan Frederiksen og tilføjer:

»Han var en sky person, men jeg tror heller ikke, at det var et projekt, han virkelig brændte for. Det kunne man mærke.«

Selv om det var et fåmælt møde, fik Evan Frederiksen syn for sagen. Billederne, hans investering, de fire regerende dronninger, var næsten færdige. I 1985 blev de sendt ud, og han lavede en kontrakt med Warhol om, at han havde eneforhandling af »Reigning Queen«-serien i Skandinavien, der blev så stor en succes, at den var udsolgt i løbet af ganske få år.

Selv havde Evan Frederiksen dengang en komplet serie på 16 tryk hængende. I dag har han kun ét tilbage. Et af de lyserøde med Dronningen. Resten har han skilt sig af med.

»Efter sigende købte kronprins Frederik et af billederne til dronning Margrethe på en auktion i 2005, som han gav hende i fødselsdagsgave. Hun er – igen efter sigende – dog ikke særlig vild med Warhol,« fortæller han.

Historien om Warhols kendte billede med Dronningen stopper der, men det er ikke slutningen på Evan Frederiksens samarbejde med Andy Warhol.
I 1986 fik han nemlig den idé, at Warhol skulle lave en serie med H.C. Andersen-portrætter og papirklip.

»I modsætning til dronningerne virkede Andy Warhol tændt på den idé. Han var specielt begejstret for papirklippene.«

I en sådan grad, at Evan Frederiksen og hans daværende kompagnon blev nævnt i Warhols dagbog.

»People from Denmark talked to Fred (Hughes) and me to do a Hans Christian Andersen portefolie,« stod der.

»Lidt sjovt, at vi er nævnt, for han plejede ikke at nævne sine forretningsforbindelser i den,« siger Evan Frederiksen om dagbogen, som Warhol også havde folk til at skrive. Hver dag ringede han til en veninde og aflagde rapport.

»Jeg mødtes med Warhol igen i 1986. Det var på hans manager Fred Hughes’ kontor. Warhol sagde stadig ikke så meget, men han var mere opmærksom. Han var jo også blevet betalt up front,« siger Evan og griner.

I modsætning til dronningerne blev H.C. Andersen-serierne hurtigt færdigt, og 20. februar 1987 tog Evan Frederiksen igen til New York, hvor det var meningen, at Warhol skulle signere værkerne, før de skulle præsenteres.

Warhol signerede aldrig sin kunst, før den var solgt, fordi han var bange for, at den skulle blive stjålet.

»Jeg så dog aldrig Warhol igen. Samme dag, jeg kom, var han blevet indlagt på hospitalet for galdeblærebetændelse – og to dage senere døde han. Jeg var til en fest sammen med blandt andre hans trykker den nat, han døde, og det var mærkeligt, for klokken 4 om morgenen gik festen bare i stå. Historierne lyder også, at et af hans billeder faldt ned fra væggen på MoMa i New York, da han udåndede. Vi vidste ikke noget om det der om natten. Først dagen efter fik vi beskeden.«

Selv om Warhol aldrig nåede at signere H.C. Andersen-serien, blev den blandt andet verificeret af hans trykker og manager, og Evan Frederiksen valgte at få serien trykt – selv om han helt usædvanligt havde en kontrakt, der tillod ham at trække sig ud af projektet og få pengene tilbage.

I 2005 blev serierne, der består af H.C. Andersen motiver og papirklip – efter 20 år i nogle hengemte støvede kasser i Evan Frederiksens kælder – udstillet på kunstmuseet Aros i Århus.

Andy Warhols billede af dronning Margrethe kan lige nu og frem til august ses på Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot, der markerer hendes fødselsdag med en stor udstilling. Her kan man også se Rigmor Mydtskovs fotografi fra 1972, som Warhol brugte.