Dronning Margrethe melder sig i koret af kritikere: »Det er klart, at folk bliver ophidsede«

»Jeg tror, at de træder sig selv i ansigtet, lige så meget som værket hidser folk op,« siger dronning Margrethe om kunstneren Katharina Grosses spraymaling af et område i Mindeparken i Aarhus som led i kunstudstillingen "The Garden".

Foto: Asbjørn Sand. Dronning Margrethe - her sammen med Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard - deltog fredag i åbningen af Aarhus Festuge og benyttede lejligheden til at kritisere kunstneren Katharina Grosses omdiskuterede værk, hvor et område i MIndeparken blev sprayet over med rød og hvid akrylmaling.
Læs mere
Fold sammen

Det vakte højlydt harme og forargelse blandt både borgere og politikere, da et ca. 5.000 kvadratmeter stort område i Mindeparken i Aarhus i foråret pludselig var blevet malet rødt og hvidt.

Bemalingen af græs, træer og buske var den internationalt anerkendte kunstner, Katharina Grosses, bidrag til kunstmuseet Aros’ udstilling, ”The Garden – End of Times, Beginning of Times” i anledning  Kulturhovestad Aarhus 2017.

Udstillingen skulle sætte fokus på kunstens og menneskets forhold til naturen gennem tiden. Men at overmale levende natur med akrylmaling var at gå over grænsen mente mange, selvom kommunen og museet forsikrede, at området ikke vil lide varig miljømæssig skade.

Nu melder dronning Margrethe, der er protektor for Aarhus 20117, sig i koret af kritikere.

»Jeg kan godt se, hvad de synes, de tror, de gør, men ligefrem at male græsset og træerne, som nu skal fældes, det er jeg ikke sikker på, er den mest fikse løsning, jeg har hørt om. Det er klart, at folk bliver ophidsede,« siger Dronningen til TV2Østjylland i anledning af sin deltagelse i åbningen af Aarhus Festuge.

Hun har forståelse for, at værket er lavet for at provokere og ophidse folk.

»Men jeg tror, at de træder sig selv i ansigtet, lige så meget som værket hidser folk op,« siger Dronning Margrethe, som selv er en større fan af den mere æstetiske kunst.

»Jeg nyder den kunst, hvor man føler, ens sind bliver udvidet. Det er ærgerligt, når noget kun bliver provokerende,« siger hun til TV2 Østjylland.

Aarhus kommunes socialdemokratiske rådmand for teknik og miljø, Rådmand Kristian Würtz, glæder sig imidlertid over den debat, Katharina Grosses kunstværk har rejst.

»Jeg kunne ønske mig et mindst lige så hedt engagement næste gang, der kommer et lovforslag i Folketinget, hvor et flertal vil tillade landbruget at forurene mere for vores sårbare grundvand,« sagde han til Berlingske, da debatten var på sit højeste.

»Det indgår jo i den virkelige verden og har nogle konsekvenser, som ikke holder op, når festen er slut. Hvis man blandede lidt blå flour i de pesticider, der bliver spred over de danske marker hvert år, ville det meste af det danske landbrugsareal være blåt, og så ville folk se, hvad der foregår. Det er reelle og varige ødelæggelser af grundvandsressourcer og naturværdier, og det er skammeligt. Det er Katharina Grosses værk ikke.«

»The Garden« blev vist frem til 31. juli, og i starten af august beyndte oprydningen efter Katharina Grosses værk. Alt græs og det øverste jordlag på 5-10 centimeter i området fjernes og erstattes af ny muld og rullegræs, mens fliser og asfalt bliver renset, oplyser logistikmand ved Aarhus Kommune, Niels Østergaard, til TV2 Østjylland.

Oprydningen skønnes at koste ca. 600.000 kroner, der ifølge Aros-direktør Erlend Høyersten betales af museet som en del af prisen for værket.