Dramatisk debut for dommedagsklokker

DR SymfoniOrkestrets skønne klokker døbt i symfoni om heksefest.

Gert Sørensen fra DR SymfoniOrkestret prøver en af de nye klokker af. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jakob Helmer Mørck
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Åh, nej! Hvad skal kirkeklokker nu gøre godt for?

DR SymfoniOrkestret har indkøbt hele ti af slagsen. Klokkerne er støbt i Holland og anskaffet med hjælp fra orkestrets venneforening.

Og helt ærligt: Investeringen ligner en fuldstændig fantastisk idé. Koncerthusets gæster mødte de første allerede for et par uger siden og hørte den virkelige dåb torsdag aften.

To af orkestrets slagtøjsspillere gik ned til de mægtige malmskåle og gjorde sidste sats af Berlioz’ hovedværk aldeles uforglemmelig. Hver klokke slås an med en hammer eller »knebel«, der kun passer til den. Kneblen til sættets største klokke vejer ni kilo i sig selv! Og lyden er ikke bare kraftig og drønende som dommedag – den er også utrolig ren og smuk og stemmer sindet i mol.

Godt indkøb

Men de nye instrumenter var ikke dåbshandlingens eneste hit. Orkestret glødede lige så varmt i franske Olivier Messiaens tidlige »De glemte offergaver«. Messiaens korte værk kræver masser af musikere på scenen og klinger ædelt og mildt lysende som en glorie i de to yderdele.

Og selv om Guy Braunstein ikke rigtig kunne redde Saint-Saëns’ lidt kedelige violinkoncert nummer tre og endda lød lidt ulden af og til, forbliver han en utrolig sympatisk musiker: Den tidligere førstemand i Berlinerfilharmonikerne gløder af engagement, manden elsker virkelig sit publikum. Og vi elsker tilbage. Hvem andre kan give Elgars herlige »Salut d’amour« som ekstranummer eller kaste sin obligatoriske buket ned til en heldig dame på første række, uden at vi tænker billige point?

Men igen: Berlioz’ fem satser om en digters opiumsrus tager de fleste kegler sådan en aften. Fordi den ret ukendte Louis Langrée på dirigentpodiet faktisk virker effen. Og fordi DR SymfoniOrkestrets musikere lyder som elitespillere i det værk.

DR SymfoniOrkestret har ikke klokket i indkøbet af de nye instrumenter.

Hvad: »Les offrandes oubliées« af Messiaen, Saint-Saëns’ 3. violinkoncert og Berlioz’ »Sinfonie fantastique«.

Hvem: DR SymfoniOrkestret med Guy Braunstein og dirigenten Louis Langrée.

Hvor: DR Koncerthuset, torsdag.

Hvornår: Sendes på P2 søndag kl. 12.15