Dramachef: Historiske serier er sværere end nutidige

Femte afsnit af »1864« fik søndag aften en lille seerfremgang i forhold til sidste uges hidtidige lavpunkt, men den ligger stadig langt under andre DR-serier. Det undrer ikke DRs dramachef Piv Bernth.

1.209.000 så med søndag aften, da femte afsnit af Ole Bornedals dramaserie »1864« blev sendt på DR1. Første afsnit blev fulgt af 1.690.000 danskere. Fold sammen
Læs mere
Foto: per Arnesen / Frit
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er sværere at forstå et drama om en krig, der foregik for 150 år siden end at følge nutidige politiske trakasserier eller en strid mellem arvinger. Derfor er det ikke så mærkeligt, at »1864« har færre seere end for eksempel »Borgen« og »Arvingerne«. Det mener DRs dramachef.
»Historiske serier er generelt sværere end nutidige serier,« siger Piv Bernth.

1.209.000 så med søndag aften, da femte afsnit af Ole Bornedals dramaserie »1864« blev sendt på DR1. Det er langt under seertallet på det første afsnit, der blev fulgt af 1.690.000. Og selvom »1864« er den dyreste dramaserie, DR nogensinde har lavet, ligger seertallet også lavere end tidligere DR-serier. »Arvingerne« nåede f.eks. i gennemsnit omkring 1,7 mio. danskere. Og da færrest så »Borgen«, havde serien stadig næsten halvanden million seere.

»1864«s dramaturgi har også indflydelse på seertallet, mener Piv Bernth.

»Historiens opbygning er meget sværere her end på vores normale dramaserier. Her er der ét klimaks. Vejen frem mod det er en anden fortælling, end når man har nogle peaks i hvert enkelt episode. Det er en anden måde at fortælle historien på, og det er åbenbart lidt sværere for folk at finde ud af.«

Piv Bernth hæfter sig ved, at det femte afsnit af »1864« havde en lille seermæssig fremgang i forhold til ugen før, hvor fjerde afsnit kun nåede 1.139.000 seere. Det giver grund til optimisme.

»Aftenens afsnit var rigtig godt, og nu kommer der sikkert flere seere på, fordi det bliver word of mouth,« siger Piv Bernth.

Er 1,2 millioner seere tilfredsstillende for en så dyr dramasatsning?
»Selvfølgelig er det det. Vi vil selvfølgelig gerne have, at så mange som muligt ser med, det er klart. Men 1,2 mio. mennesker er stadig mange.«

TV2 genudsendte søndag aften første afsnit af »Badehotellet« i samme tidsrum som »1864«. Den strategi kritiserer Piv Bernth:

»Jeg synes, det er besynderligt, for det er seerne, det går udover. Man sætter seerne i et dilemma mellem to serier, der begge er betalt af public service penge.«

Kritikken preller af hos konkurrenten.

»TV2 lever af at have mange seere til vores programmer, så vi skal altid forsøge at optimere de steder, hvor vi ikke klarer os godt. TV 2 er udfordret, når DR sender drama søndag aften, og fra gang til gang forsøger vi at finde et alternativ, som samler de seere op, som ikke ser DRs dramaserier,« siger Anne Engdal Stig Christensen, programdirektør på TV 2.

Som hun ser det, hænger seertallet på »1864« ikke sammen med TV2s dispositioner.
»De seere, der forsvinder fra 1864, forsvinder stadigvæk, fordi de ikke kan lide serien, ikke fordi TV 2 har et fantastisk nyt tilbud.«