DR og TV 2 tjener penge på prins Henriks bisættelse

DR og TV 2 kræver mindst 27.000 kroner fra de medier, der vil vise optagelser fra prins Henriks bisættelse. Det er »principielt forkert,« mener flere fotochefer.

DR havde eneret på at sende, da Hans Kongelige Højhed Prins Henrik bliver bisat fra Christiansborg Slotskirke. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Det er helt forkert, at DR kan kræve penge fra de medier, der vil bruge optagelser fra prins Henriks bisættelse. Det mener fotochefer fra blandt andet Politiken og Berlingske.

Berlingskes fotochef Søren Lorenzen undrer sig over, at DR, der sammen med TV2 har haft eneret på at dække begivenheden, kan bede om 9.000 kroner pr. sendte minut - samt kræve at mediehuse køber mindst tre minutter.

»Problemet er, at Kongehuset har givet dem eneretten til at dække noget, der er en stor og vigtig national begivenhed, og at de kræver så højt et beløb fra andre medier, der gerne vil vise billederne,« siger Søren Lorenzen, og understreger, at det godt kan give mening at lade udvalgte firmaer stå for transmissionen.

»Det dur jo ikke, at der er kabler og sendevogne overalt. Problemet opstår først, når DR, der som Public Service-station modtager penge fra os alle sammen, ønsker at beholde materialet for sig selv.«

Søren Lorenzen kan ikke huske, at man tidligere har stået i en tilsvarende situation. Det er først inden for de senere år, at bladhusene er begyndt at bruge levende billeder på deres hjemmesider. Men han understreger, at situationen sagtens kan opstå igen. Af samme grund mener han, at DRs beslutning om at opkræve så høje beløb er »principielt forkert«.

»Jeg taler selvfølgelig ikke om, at vi skal have lov til at vise X Factor på vores hjemmeside, men vi kan sagtens komme til at stå i en situation, hvor DR har optagelser fra f.eks. et royalt bryllup, som vi så heller ikke kan bringe.«

Ifølge underdirektør i DR-Medier, Lars Fredenslund Høgsberg, er prisen for de brugte klip fastsat ud fra praksis og en vurdering af den »tunge og omkostningsfulde produktion«.

Han understreger i øvrigt, at DR har handlet efter de politisk fastlagte regler.

»DR må ikke stille indhold gratis til rådighed for kommerciel aktivitet, og det er derfor, vi skal sælge klip,« siger Lars Fredenslund Høgsberg.